Súbory

bees-R sa zameriava na tanečnú tvorbu a produkciu multižánrových predstavení s medzinárodným presahom. Od svojho vzniku prináša projekty, ktoré generujú vzácnu a jedinečnú spoluprácu medzi začínajúcimi medzinárodnými umelcami najmä na Slovensku a vo Francúzsku. Produkčne zastrešilo diela Jany Terekovej ako Skúmanie javov (tanec-hudba-poézia-video, 2012), Cyborg Creation (tanec a poézia, 2014), Zrkadlenie (tanec a poézia, 2017), 70 sukien mala (tanec a marionety, 2018-19), Priviazaní na kôl okaminu (tanečná inscenácia, 2020 a tanečná inštalácia, 2021), Bariolé (tanec, 2022), Abnromal Repetitive Behaviour (tanec, 2022).

BOD.Y je nezisková organizácia slovenskej tanečnej umelkyne Soňe Ferienčíkovej, ktorá sa zameriava na tvorbu a produkciu nových tanečných diel mladých slovenských a zahraničných umelcov. Záujem BOD.Y je zameraný na súčasný scénický tanec, ktorý spája performatívne disciplíny, ako aj na tanečné filmy, videoart a site specific performance. Zároveň iniciuje vznik nových diel a je otvorená návrhom umelcov zo všetkých oblastí. Diela BOD.Y sú prezentované na Slovensku, v Českej republike, Poľsku, Belgicku, Maďarsku, Nemecku, Španielsku a Lotyšsku.

Občianske združenie CHAOSMOS vzniklo iniciatívou Sone Kúdeľovej a Borisa Vitázka. Zahŕňa umelcov tanečného, performatívneho a audio-vizuálneho umenia. Zameriava sa na tvorbu a prezentáciu performatívnych a pohybových diel, s dôrazom na vizuálnu estetiku, ktorá je podporená novými médiami a technológiami. Autori spolupracujú s viacerími umelcami, vytvárajú kolektívne kreatívne procesy a rozvíjajú tak v sebe rôznorodé prístupy k tvorbe, skrz ktoré reflektujú témy ktoré v nich rezonujú. CHAOSMOS tiež pozoruje performativitu okolo seba. Vníma jej pestrosť a jedinečnosť. Baví ho ne(definovateľnosť) performance artu. Chce skúmať nie len pozorovaním ale aj priamo. V rámci svojich budúcich aktivít chce poskytnúť priestor na prezentáciu viacerým performatívnym dielam, a vytvoriť dialóg, či diskusiu s umelcami.

Divadlo Štúdio tanca je jediným divadlom venujúcim sa súcasnému tancu na Slovensku s vlastným umeleckým súborom. V Banskej Bystrici pôsobí od roku 1998. Vo svojom umeleckom zameraní DŠT razí cestu autorskej tvorby, ktorá rešpektuje umelcov v ich tvorivom vyjadrení a názore a kontinuálne podporuje vznik pôvodných tanecných inscenácií a ich pravidelné uvádzanie.

GAFFA je profesionálne divadelné zoskupenie, ktoré spája experimentálny a autorský prístup. Interdisciplinárne prekračovanie divadla, perfromativitu a fyzické divadlo. Princípom ich tvorby je práca s telesnosťou, ktorá sa pre nich stáva aparátom kontradikcie a synestézie zároveň. Od roku 2016 vytvorila šesť autorských inscenácií. 

Skupina ME-SA vznikla v roku 2008 ako otvorená platforma, ktorá spája autorské projekty s pozvaním hosťujúcich choreografov z československej i medzinárodnej tanečnej scény. V roku 2013 bola ME-SA prvýkrát zaradená na zoznam tzv. “Priority Companies” siete Aerowaves vďaka projektu Much More Than Nothing choreografickej dvojice Peter Šavel/Stano Dobák. Súbor bol trikrát nominovaný na ocenenie „Tanečná inscenácia roka“. V roku 2015 získala Martina Hajdyla Lacová, jedna zo zakladateliek ME-SY, ocenenie „Tanečnica roka“ za výkon v SuperNaturals, ďalšom projekte spoločnosti, ktorý je na prestížnom zozname Aerowaves, tentoraz za rok 2015. Martina Hajdyla Lacová bola nominovaná na Cenu Thálie 2016 za výkon v sólovom predstavení L – One of the Seven. ME-SA pravidelne prezentuje svoje projekty na významných festivaloch, ako sú Spring Forward, TANEC PRAHA, Česká tanečná platforma, APAP/NYC atď.

Občianske združenie Neskorý zber vzniklo na jeseň roku 2014. Založili ho skúsení tanečníci, choreografi a taneční pedagógovia: Monika Čertezni, Lucia Holinová, Daniel Raček a Anna Sedlačková, ktorí pôsobia v oblasti súčasného tanca viac ako 25 rokov. Zámerom združenia je vytvárať priestor pre zdieľanie umeleckých názorov a výpovedí zrelej generácie tanečných umelcov. Združenie zaujíma tiež medzigeneračný a medziodborový dialóg a progresívne pedagogické prístupy. Svoje inscenácie adaptuje do exteriéru a site-specific. Každoročne organizuje vzdelávacie workshopy zamerané na progresívne pedagogické prístupy. Členskú základňu obohatili tanečnica a pedagogička Katarína Vlniešková a svetelný dizajnér Jozef Miklós.

Radical Empathy je umelecká skupina, ktorú sformovaná na jeseň 2021 Tomášom Danielisom ako reakcia na vývoj spoločnosti. Jej hlavným cieľom je podpora tvorby a distribúcie diel súčasného umenia ako sociologických sond. Radical Empathy sa zameriava predovšetkým na tvorbu performatívneho umenia (tanec a stand-up), originálnych textov (hlavne pre scénické umenie), fotografiu a mediálnu práce. Robí to bez geografického obmedzenia, ale so zreteľom (kritickým) na európsky región a udalosti v ňom. Prvými dielami, ktoré skupina vytvorila, boli Mainly Love – intermediálne predstavenie (21.10.2021 Biela Noc), Custom View – tanečné predstavenie v Moyzesovej sieni Bratislava (3. mája 2022), po ktorom nasledovala výstava fotografií Entelechiea v Artezke Detva (11. mája 2022). Na týchto 2 podujatiach sa podieľali Tomáš Danielis, Marek Godovič, Soňa Kúdeľová, Lenka Sršnová, Zuzana Husárová, Ľubomír Panák, Milan Slama, Anthony Rouchier, Samuel Velebný (ako kurátor výstavy). Vo svojej spoločnej práci použili, znovu použili a recyklovali okrem dokumentárneho materiálu aj diela Davida Bowieho, Pata Mathenyho, Vladimíra Godára, Gioachina Rossiniho a iných.

Občianske združenie Tanečno je združenie mladých ľudí pôsobiacich v oblasti umenia, kultúry a komunitného organizovania. Celoročné aktivity sa odvíjajú najmä od organizácie Oravského festivalu tanca a pohybu – Tanečno, ktorý má za sebou šesť úspešných ročníkov. Medzi zámery občianskeho združenia patrí rozvoj, vytváranie a zachovanie kultúrnych hodnôt a podpora vzdelávania v oblasti kultúry a umenia. Tieto zámery združenie napĺňa aj vytváraním celoročných umeleckých a edukačných aktivít najmä v oravskom regióne. Združenie pôsobí aj ako tvorcovský a performatívny kolektív (Passing/station, The urge grows, YOLT, Antrophos Anthem, Gentle man, Na hlásku, Be off…).