Archív

Záverečná diskusia a dialóg o dielach s členmi dramaturgickej rady, tanečnými kritikmi a umelcami, ktoré facilituje dramaturg Yasen Vasilev.

“Neprerušuj svoje myšlienky slovami. Vojdi a usaď sa v tichu.”

Predstav si (pekuliárny) pohyb, myseľ a telo, ako objekty pozorovania a ohýbania, počuješ?

“Tento proces vs. dielo, je moje rezonujúce telo a moja tancujúca myseľ. Návaly rezonancií v rôznych častiach bytu, ako dlhodobý rituálny performatívny experiment mi pomáhajú zachytávať prieniky medzi sebou ako tanečnicou a sebou ako človekom.

Celý rok obsesívne skúmam a analyzujem rizomatické vystreľovanie impulzov, ktoré moja myseľ produkuje. A telo prežíva.” Autonomy je proces. Dielo o tvorbe diela. Je vlastnou terapiou, je učením sa a prijímaním vlastnej autonómnosti. Sólové vizuálno – tanečné/ pohybové predstavenie je bodkou AUTO trilógie Kúdelovej tvorby.

Soňa Kúdelová v posledných rokoch zaujala skúmaním tvorivých presahov tanečného, vizuálneho a hudobného umenia. Zvuk, hlas, vizuál a fyzické telo sa v Autonomy stretávajú a prelínajú v priestore. Divák má príležitosť napojiť sa na ktorúkoľvek z línií. Môže voľne pozorovať, aktívne vnímať odkazy, alebo sa len nechať unášať obrazmi. Autonomy je bodkou a vyvrcholením AUTO trilógie Soni Kúdelovej, o ktorej možno s určitosťou povedať, že jej hlas patrí k tým autonómnym na domácej scéne.“ 

(Miroslava Kovářová)

 

Námet, choreografia, tanec: Soňa Kúdeľová

Hudba a vizuálne spracovanie: Boris Vitázek

Dramaturgia: Soňa Kúdeľová, Boris Vitázek

Dramaturgia textu: Zuzana Husárová

Svetelný dizajn a technická podpora: Dominik Novák, Peter Dolog

Kostým: People on Earth

Produkcia: oz CHAOSMOS

Boris Vitázek


Boris Vitázek sa venuje umeniu nových médií, žije a tvorí v Bratislave. Jeho diela siahajú od intímnych inštalácií pre jedného diváka až po rozsiahle mappingy, v ktorých pracuje s verejným priestorom a ohýba architektonický kontext mesta. Obvykle kombinuje audiovizuálne prvky v snahe vytvoriť až takmer hmatateľnú atmosféru, ktorá ľudí pohltí a vytvorí jedinečný priestor venovaný jednej nosnej téme. Tematicky sa Vitázek venuje otázkam súkromia a sociálnych sietí, náboženstva, vedy, ale aj čistému skúmaniu zvuku a obrazu vo vzťahu k publiku a jeho interakcii s performance, inštaláciou, umením. Aktívny je aj na poli divadelnej scénografie, kde spolupracuje s režisérmi na rozšírení možností hercov manipulovať svetlom a zvukom priamo na javisku.

Soňa Kúdeľová

Pôsobí na scéne súčasného tanca na Slovensku ako tanečná choreografka a performerka. Soňa skúma nové prístupy v performatívnom umení a ich presahy. Sleduje tok umenia a jeho rizomatické umiestnenie v každodennom živote, nazerá na jeho históriu a otvorene pristupuje k jeho súčasnej podobe. Čerpaním z každodennej performativity získava skúsenosť a poznanie ako uchopiť seba, v zhluku dnešnej spoločnosti, aj podstatnú motiváciu a kreatívnu spontánnosť v procese tvorby. Skrz neustály výskum tela a mysle, meniacich sa v čase, sa pohybuje v témach sociálno-psychologickej adaptácie, medziľudských vzťahoch, či spoločnosti. Vytvára kolektívne spolupráce s vizuálnymi, hudobnými a intermediálnymi umelcami kde v spoločných procesoch testujú hranice umeleckých vyjadrení v jednom čase a priestore. Okrem každodenného života, ľudí a ľudského charakteru, ju inšpirujú naďalej aj odborné teoretické texty, štúdie a eseje o umení, performance a spoločnosti. Vytvorila tri sólové tanečné inscenácie – Autopilot, Autocorrect, Autonomy. Spolupracovala na projektoch s P. Fornayovou, T. Danielisom, kolektívom mimoOs, a i. Je spoluzakladateľkou vzdelávacieho projektu Telohra, členkou rady PlaST – Platforma pre súčasný tanec a Koordinátorkou Rezidenčného centra Telocvičňa v Novej Cvernovke.

www.sonakudelova.dance

www.telocvicna.dance

Chaosmos

Občianske združenie CHAOSMOS vzniklo iniciatívou Sone Kúdeľovej a Borisa Vitázka. Zahŕňa umelcov tanečného, performatívneho a audio-vizuálneho umenia. Zameriava sa na tvorbu a prezentáciu performatívnych a pohybových diel, s dôrazom na vizuálnu estetiku, ktorá je podporená novými médiami a technológiami. Autori spolupracujú s viacerími umelcami, vytvárajú kolektívne kreatívne procesy a rozvíjajú tak v sebe rôznorodé prístupy k tvorbe, skrz ktoré reflektujú témy ktoré v nich rezonujú. CHAOSMOS tiež pozoruje performativitu okolo seba. Vníma jej pestrosť a jedinečnosť. Baví ho ne(definovateľnosť) performance artu. Chce skúmať nie len pozorovaním ale aj priamo. V rámci svojich budúcich aktivít chce poskytnúť priestor na prezentáciu viacerým performatívnym dielam, a vytvoriť dialóg, či diskusiu s umelcami.

Sapiens Territory je choreografia pre sedem tanečníkov, ktorá vznikla na základe spoločného dlhodobého výskumu na medzinárodnej úrovni.

Kde končí telo a kde začínajú šablóny, do ktorých ho každodenne vtesnávame? Je vôbec možné ich odlíšiť alebo za tie roky zrástli do neoddeliteľnej skrumáže, ako zlomená noha do sadry? Yuri Korec sa v diele Sapiens Territory zaoberá násilím, ktoré na sebe páchame, aby sme zamaskovali, kým sme. Ale aj násilím, ktoré nás chráni pred sebou samými či okolím, ktoré na nás skoro neustále upiera zrak. Choreograf so skupinou tanečníkov podrobuje tieto javy dôslednému skúmaniu zblízka. Pri takomto pohľade sa však rýchlo ukáže, že viac ako samotné rámce nás formuje to, ako sa voči nim vymedzujeme. Sapiens Territory si všíma momenty, kedy nás telo náhle zradí. Ak vôbec dokážeme byť sami sebou, bude to práve vtedy.

Koncept a choreografia: Yuri Korec
Choreografia a performancia: Silvia Bakočková, Jakub Cerulík, Jakob Jautz, Anja Naňová, Silvia Sviteková, Alica Šaling, Michal Toman
Dramaturgia: Ivana Rumanová
Scénografia a svetelný dizajn: Matúš Ďuran, Tomáš Hubinský
Hudba: Matúš Bolka
Produkcia: Skrzprst

 

* obmedzená kapacita 

** vstup pre registrovaných účastníkov Slovak Dance Platform zdarma  //  pre ostatných účastníkov je vstup možný po zakúpení vstupenky na festival BRaK (na tomto linku) a rezervácie miesta (na tomto linku)

Juraj Korec

Juraj Korec je choreograf pôsobiaci pod umeleckou značkou Yuri Korec & Co. vytvoril niekoľko úspešných celovečerných tanečných diel, o i. aj dueto o telesnej pamäti d-BODY-m (2017), performatívnu prednášku Sólo nielen pre jedno telo a jej voľné pokračovanie Nesólo (2018), remake multimediálneho sóla Habibi 2196-18 (2018) zaoberajúce sa témou ľudských práv, a performanciu Sapiens Territory (2020) o násilí v nás. Je spoluautorom medzinárodne ocenených tanečných filmov Deň (J. Vlk, 2004), Darkoom (P. Bebjak, 2008) a voiceS (P. Bebjak, 2010). Aktuálne pôsobí ako odborný asistent na Katedre tanečnej tvorby VŠMU v Bratislave a ako terapeut somatickej metódy Rolfing®.

Custom view je asistované sólo pre tanečníka a choreografa Tomáša Danielisa. Je kontempláciou Danielisovho života ako umelca pôsobiaceho v Rakúsku, Belgicku, Dánsku, Rusku, Chorvátsku a na Slovensku.
Jeho život a kariéra ako zámienka pre tanečnú esej vnorenú do torza nerealizovaného predstavenia. Rozprava o interpretáciách reality, otázkach slobody, vnímania vzťahov a dokonca aj základného ľudského správania sa v (nie až tak) odlišných kultúrach… Na základe rozsiahlej Danielisovej kariéry a živej dramaturgie Godoviča podávajú zmes rôznych tanečných jazykov podčiarknutých autobiografiou a komentárom. Spochybňovaním ich platnosti a dokonca aj samotného Danielisa dielo poeticky skúma spoločnosť, v ktorej všetci žijeme.

Predstavenie Custom View je úprimnou spoveďou zrelého tanečníka a choreografa Tomáša Danielisa, pôsobiaceho viac ako dvadsať rokov v mnohých umeleckých a kultúrnych prostrediach. To mu dáva mandát na ich komparáciu, ktorá však nie je len odťažitým výpočtom pozitív a negatív. Danielis nám svojim predstavením ponúka prostredníctvom vyváženej prítomnosti textu a pohybu pohľad do intímneho priestoru vlastnej tvorby a života, niekedy zhovievavý, inokedy dramaticky presný a ironický. Kontextualizuje povolanie umelca v našej spoločnosti, čím otvára mnoho zásadných otázok, týkajúcich sa zmyslu a potreby samotného umenia.“

(Petra Fornayová)  

 

Účinkujú: Tomáš Danielis, Marek Godovič

Tanec, text a svetelný dizajn: Tomáš Danielis

Live dramaturgia, text and manipukácia so scénou: Marek Godovič

Hudba: Vladimír Godár, Anthony Rouchier, Ľubomír Panák

Asistent: Soňa Kúdeľová

Grafika: Matej Lacko

Produkcia: Veronika Malgot

Tomáš Danielis

Tomáš Danielis je choreograf a mediálny umelec známy tvorbou diel založených na úplnosti vnímania so zameraním na integrálne umenie. Jeho choreografia je zameraná na typ dramaturgie, ktorá prevyšuje prvenstvo hudby a libreta v tanci, pričom sa zapája do skúmania sociologických diel na javisku. Po práci na otázkach mechaniky moci založil v roku 2021 kolektív Radical Empathy, v ktorom spolu so svojimi kolegami skúma témy empatie, základy ľudského vnímania a interakcie a ich vplyv na vytváranie sociologických štruktúr. Jeho tvorba sa vyznačuje vysokou intenzitou pohybovej expresivity, vyhraneným myšlienkovým konceptom a nekompromisnou dramaturgickou štylizáciou. Jeho choreografie sú komponované z mimoriadnych obrazov vyjadrených bohatým fyzickým jazykom a často ich dopĺňajú ironicky vtipné texty zrozumiteľné ako hudba, sochárstvo, maľba či architektúra. Svoje diela uviedol vo viac než 20 krajinách na troch kontinentoch. Jeho najvýznamnejšie diela sú Custom View, Faidrós, 21&counting, Mainly Love and Carry. Danielis pracoval pre cie. W. Dorner, cie. F. Ruckert, S. Waltz and guest as a guest, Granhoj Dans, A. Freyer Ensemble a dalších. V rokoch 2016 a 2017 bol Danielis vedúcim pedagógom a rezidenčným choreografom Baletu Moskva, kde vytvoril aj predstavenie Equilibrium založené na výskume teórie hier ako súčasť série o mechanike moci s osobitným dôrazom na zneužívanie moci. V rokoch 2007 až 2009 bol umeleckým riaditeľom Int. Bühnenwerkstatt Tanztheater Festival Graz. Ako pedagóg pracoval pre HJS Amsterdam, Tanzhaus NRW Koln, TQW wien, Charleroi Danse Brussels, CODARTS, BrucknerUni Linz a i. Jeho pedagogická práca ho priviedla do Charleroi Dans, Henny Jurriens Amsterdam, NRW Düsseldorf, CODARTS, TQW Wien, Hot Summer Kyoto, Dansehallerne Copenhagen, Bora Bora Arhus, Ballet Moscow, Danceworx New Delhi, Tsekh, Ukrainian Contemporary Dance platform, Int. Bühnenwerkstatt Tanztheater Festival, Anton Bruckner University Linz a i. Tomáš Danielis je laureátom viacerých ocenení za umenie a choreografiu, ako je napríklad súťaž 2007 – TanzRat Wien, špeciálna cena za choreografiu za scénické umenie na Festivale divadelného umenia 2007 v poľskom Rybniku. Jeho herecké aktivity sa prejavili aj v inscenáciách ocenených Reumertovou cenou Muž a Mahler (2013) a Rite of Spring – Extended (2014) ako člen dánskeho súboru Granhøj Dans.

Radical Empathy

Radical Empathy je umelecký kolektív založený na jeseň 2021 Tomášom Danielisom. Jeho hlavným cieľom je tvorba a distribúcia súčasného umenia ako sociologických sond. Zameriava sa predovšetkým na tvorbu performatívneho umenia (tanec a stand-up), originálnych textov (hlavne pre scénické umenie), mediálnych diel a fotografie. Radical Empathy tvorí nad rámcom geografických obmedzení, ale s (kritickým zameraním) na eurocentrizmus a udalosti. Prvá séria prác sa zameriavala na ženské práva a postavenie žien v spoločnosti (Faidrós, Carry, Hlavne láska) a vnímanie iného (človeka) v Custom View (Moyzesova sieň, 2022) a vo výstave fotografií Entelechiea (Arteska, Detva 2022). Na týchto dvoch podujatiach sa podieľali Tomáš Danielis, Marek Godovič, Soňa Kúdeľová, Ľubomír Panák, Lenak Sršnová, Anthony Rouchier, Samuel Velebný (ako kurátor výstavy). Vo svojej spoločnej práci použili, znovu použili a recyklovali diela Davida Bowieho, Pata Mathenyho, Vladimíra Godára a Gioachina Rossiniho.

Soft Spot je experimentálne fyzické predstavenie zrodené v spolupráci slovenských tanečníc Martiny Hajdyla, Soni Ferienčíkovej a maďarskej choreografky Adrienn Hód. Prostredníctvom improvizácie a výskumu fyzického tela skúmajú vzťah medzi telom, osobnosťou a významom. Čo vnímame, keď sa pozrieme na ľudské telo? Čo nám hovorí tvár, gesto, postavenie a pohyb tela? Ako komunikujeme prostredníctvom tela s ostatnými? Soft Spot si pohráva so zaostrovaním ľudských vlastností, pýta sa, čo nás ako ľudí definuje a obzerá sa po akomsi skrytom citlivom „mäkkom mieste” vo vnútri nás samotných.

„Soft Spot je experimentálnou štúdiou, ktorá spochybňuje zaužívané vzorce interpretácie a dekonštruuje tradičné pohybové konvencie. Divákov núti vykročiť mimo racionálne rámce uvažovania, necháva im však voľné pole pohybu. Dielo etablovanej choreografky Adrienn Hód oslovuje mimoriadnym fyzickým výkonom performeriek Martiny Hajdyly a Soni Ferienčíkovej, ktoré sa pri zobrazovaní akejkoľvek expresie či napätia musia spoliehať iba na vlastné telá. Čo všetko dokážeme telom komunikovať? Soft Spot má za sebou uvedenia na viacerých významných tanečných platformách a festivaloch, kde zbiera obdivné kritiky.“ 

(Michaela Pašteková)

 

Choreografia: Adrienn Hód

Tvorba a interpretácia: Martina Hajdyla, Soňa Ferienčíková

Hudobný skladateľ: Ábris Gryllus

Dramaturgia: Ármin Szabó-Székely

Pohybová spolupráca: Márcio Kerber Canabarro

Vizuálna spolupráca: Mária Júdová

Kostýmový výtvarník: Lucia Škandíková

Svetelný designér: Tomáš Morávek

Svetelný technik: Daniel Kozlík

PR: Alice Krajčírová

Grafika: Yara Abu Aataya

Produkcia: Lucia Šimášková / BOD.Yngo, Jiří Hajdyla / ME-SA

Výkonná produkcia: Romana Packová

Koprodukcia: ME-SA, BOD.Yngo, HODWORKS Tanec Praha z.ú. / PONEC – taneční divadlo, Platforma pre súčasný tanec, Asociácia Bratislava v pohybe

Špeciálne poďakovanie: Csaba Molnár, Adam Czirák, Dano Raček, Petr Soukup, Mia Majeríková, Maker Keveš, Márk D. Molnár, Soňa Kúdeľová, Viera Farbiaková, Petr Goro Horký, Jenda Niesit, Mariana Novotná, Michal Šimečka, Agi Ferienčíková, Tatiana Lacová, Karol Laco, Lenka Sedláčková, Aneta Jiroušková, Adéla Jiroušková, Gideon Horváth

Soňa Ferienčíková

Soňa Ferienčíková je tanečníčka, choreografka a zakladateľka produkčnej spoločnosti BOD.Y (www.bodyngo.com). Spolupracovala s mnohými národnými a medzinárodnými umelcami a vystupovala po celej Európe, v Izraeli, Mexiku a Číne. Bola nominovaná na cenu DOSKY v kategórii Mimoriadny počin v oblasti tanečného divadla.

Adrienn Hód

Adrienn Hód je choreografkou a vedúcou osobnosťou medzinárodne uznávaného súboru súčasného tanca HODWORKS. Vo svojich výtvoroch dekonštruuje rámec tela, pohybu, priestoru a hudby a prekvapivo ich prestavuje.

Martina Hajdyla

Martina Hajdyla je tanečnica, pedagogička, choreografka a zakladateľka ME-SA. Vyštudovala Konzervatórium na Slovensku a Akadémiu múzických umení v Prahe. Získala ocenenie Tanečnica roka 2015 za predstavenie SuperNaturals.

Bod.Y

BOD.Y je nezisková organizácia slovenskej tanečnej umelkyne Soňe Ferienčíkovej, ktorá sa zameriava na tvorbu a produkciu nových tanečných diel mladých slovenských a zahraničných umelcov. Záujem BOD.Y je zameraný na súčasný scénický tanec, ktorý spája performatívne disciplíny, ako aj na tanečné filmy, videoart a site specific performance. Zároveň iniciuje vznik nových diel a je otvorená návrhom umelcov zo všetkých oblastí. Diela BOD.Y sú prezentované na Slovensku, v Českej republike, Poľsku, Belgicku, Maďarsku, Nemecku, Španielsku a Lotyšsku.

Me-Sa

Skupina ME-SA vznikla v roku 2008 ako otvorená platforma, ktorá spája autorské projekty s pozvaním hosťujúcich choreografov z československej i medzinárodnej tanečnej scény. V roku 2013 bola ME-SA prvýkrát zaradená na zoznam tzv. “Priority Companies” siete Aerowaves vďaka projektu Much More Than Nothing choreografickej dvojice Peter Šavel/Stano Dobák. Súbor bol trikrát nominovaný na ocenenie „Tanečná inscenácia roka“. V roku 2015 získala Martina Hajdyla Lacová, jedna zo zakladateliek ME-SY, ocenenie „Tanečnica roka“ za výkon v SuperNaturals, ďalšom projekte spoločnosti, ktorý je na prestížnom zozname Aerowaves, tentoraz za rok 2015. Martina Hajdyla Lacová bola nominovaná na Cenu Thálie 2016 za výkon v sólovom predstavení L – One of the Seven. ME-SA pravidelne prezentuje svoje projekty na významných festivaloch, ako sú Spring Forward, TANEC PRAHA, Česká tanečná platforma, APAP/NYC atď.

Medzinárodné networkingové podujatie s brunchom, ktorého súčasťou je pitching, neformálne diskusie a prezentácie.

Príchod okolo polnoci.

Tanečná inscenácia CHARON je inšpirovaná vzťahom prievozníka Charona a duše, zastupujúcej bytosť univerzálneho človeka, pričom sleduje prechod duše medzi viacerými svetmi. Podľa rôznych filozofií hľadá duša svoje miesto nielen v našom poznanom svete, ale aj vo svetoch, ktoré sú nám vzdialené, a preto im nerozumieme. Duša na svojej ceste vďaka sprievodcovi poznáva, čím sa následne aj mení a postupne očisťuje. Jej cesta a poznanie sú zrkadlom nás všetkých, našich činov. Mytológia ako súbor príbehov s cieľom vysvetliť okolitý svet je pre autorov zdrojom nadčasového poznania, ktoré poukazuje na nemennú podstatu ľudského ducha aj naprieč niekoľko tisíc ročným vývojom ľudských civilizácií. Dielo je tiež inšpirované tézou Josepha Campbella, ktorá hovorí o mytológii ako o sile schopnej tvoriť morálne systémy. Vďaka Campbellovi sa aj autori inscenácie snažia klásť divákovi provokatívne otázky o tom, kto môže byť hrdinom v súčasnom svete, ako taký hrdina vzniká, akú cestu podstupuje a ako bude vyzerať mýtus budúcnosti.

„Predstavenie Charon je v slovenskom kontexte výnimočné témou. Grécka mytológia nie je typickým zdrojovým materiálom pre diela slovenského súčasného tanca, Cháron však dokazuje, že aj dnes je možné kvalitne a stále novým spôsobom inscenovať večné, archetypálne otázky ako smrť, transformácia bytia do inej formy, hľadanie zmyslu a podstaty života. Predstavenie Rada Piovarčiho a Paulíny Šmatlákovej je výnimočné aj vďaka vynikajúcej interpretačnej úrovni oboch tanečníkov a tiež dramaturgickým vkladom Alexandry Rychtarčíkovej, ktorá sa skvelo orientuje v kultúre starovekého Grécka.“ 

(Petra Fornayová)

 

Choreografia, koncept a performer: Radoslav Piovarči

Spolutvorkyňa a performerka: Paulína Šmatláková

Hudba a performer: Michal Paľko

Svetelný dizajn: Ján Čief

Kostýmy: Martin Kotúček

Dramaturgia a odborná konzultácia: Alexandra Rychtarčíková

Radoslav Piovarči

Radoslav Piovarči je slovenský tanečník, performer a choreograf. Aktívne pôsobí na medzinárodnej scéne súčasného tanca a fyzického divadla od roku 2009. Počas tohto obdobia spolupracoval s tvorcami, divadlami a súbormi ako napr. Lenka Vágnerová & company, Staatstheatre Kassel, Štúdio tanca, Total Brutal company, Verte dance, Veronika Riz, Viirus theatre, Artyci dance company, En Knap group, a i. Okrem pôsobenia ako interpret na zahraničnej scéne sa venuje aj autorskej multižánrovej tvorbe. Od roku 2009 vytvoril ako autor alebo spoluautor inscenácie: MUNNIE, TAJ DYCH, SET UP, PRA(C)H, MIMO, SONETY 2016, 100 SUOMI FINLAND, ROZPRÁVKY…, DOBRÝ DEŇ PANE, POMÔŽEM?, a i. V súčasnosti je členom tanC oz., kde sa spolupodieľal na tvorbe inscenácií Charón, Just ask her, Výmyselníci, Ich habe genug. Je lektorom workshopov a autorom rôznych site-specific projektov. Podieľal sa na viac ako 50-tich projektoch rôznou formou participácie, či už ako interpret, tvorca alebo produkčný.

Paulína Šmatláková

Paulína Šmatláková pochádza z Bratislavy. Študovala na Vysokej škole múzických umení, odkiaľ ďalej pokračovala na Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance v Londýne. Tu získala titul Bachelor with Honours v odbore Contemporary Dance. Počas pôsobenia v Londýne sa ako choreograf a performer stala súčasťou interdisciplinárnej skupiny fyzického divadla, s ktorou sa podieľala na vzniku diela „Lingering Games“, prezentovaného na festivale v Taipei. Od mája 2017 do mája 2020 bola Paulína členkou tanečného súboru Blackbox Dance Company v Dánsku. Pracovala s choreografmi ako Ben Wright, Jason Mabana, Marie Brolin-Tani a Tina Tarpgaard a zúčastnila sa mnohých turné v Dánsku aj v zahraničí (Švédsko, Grónsko, Tanzánia, Južná Kórea, Rwanda). V septembri 2020 bola súčasťou projektu v Nórsku s choreografom Tendai Makurumbandi, ktorého výsledkom bola produkcia tanečného filmu. Od októbra 2020 pôsobí Paulína ako nezávislý umelec v Bratislave, kde taktiež vyučuje hodiny súčasného tanca.

Je slobodná vôľa skutočná, alebo je len ilúziou náhodne vytvorenou v priebehu evolúcie ľudstva? Je ľudská rasa odsúdená k zániku? Sme odsúdení alebo požehnaní ilúziou vlastného ega? Aj to sú otázky, na ktoré hľadá odpoveď choreograf László Fülöp v tanečnom predstavení At the horizon of no return (Na horizonte bez návratu). Dielo vytvorené pre umelecký súbor Divadla Štúdio tanca sa hlboko zamýšľa a reflektuje situáciu a stav, v ktorých sa civilizácia, Zem, Vesmír momentálne nachádzajú. Ako východisko pre svoju reflexiu berie pozorovanie tela, ktoré na dané udalosti vedome ci nevedome reaguje.

„Inscenácia Na horizonte bez návratu je výsledkom vízie nového vedenia Divadla Štúdia tanca vytvárať tanečné diela ako reflexie života. Princípom bolo skúmanie foriem ľudského správania, možnosti ich komunikácie, v úsilí o čo najúprimnejšiu optiku – s témou budúcnosti našej civilizácie. Tanečníkov s rôznym backgroundom, skúsenosťami a fyziognómiou stmeľovala nová a presvedčivá kvalita interpretácie.“ 

(Eva Gajdošová)

 

Choreografia: László Fülöp

Hudba: Vince Varga

Asistent dramaturgie: Zebastián Méndez Marín

Svetelný dizajn: Ján Čief

Scénografia a kostýmy: Ivana Macková

László Fülöp

László Fülöp (1987) – jemný barman, introvertný asistent v obchode, tanečník, performer, choreograf a zakladateľ združenia Timothy and the Things sa narodil v Budapešti. Po štúdiách na Budapeštianskej akadémii súčasného tanca pracuje na voľnej nohe a spolupracuje s mnohými tanečnými združeniami nielen z Maďarska. Popri tom vytvára autorské choreografické diela pod vlastnou značkou Timothy and the Things. Jadrom jeho záujmu je skúmanie všetkých možných foriem ľudského správania a komunikácie z najrôznejších uhlov, bez zovšeobecňovania a predsudkov prostredníctvom výsostne osobnej optiky. Kľúčovou ambíciou jeho tvorby je konfrontácia divákov s vnútornými procesmi, ktoré na úrovni podvedomia ovplyvňujú a určujú ľudské rozhodnutia a činy.

Divadlo Štúdio tanca

Divadlo Štúdio tanca je jediné profesionálne divadlo na Slovensku venujúce sa súčasnému tancu so stálym umeleckým súborom. V Banskej Bystrici už takmer štvrť storočia tvorí autorské tanečné inscenácie, prganizuje pohybové kurzy pre deti aj dospelých, uskutočňuje tanečné festivaly, poskytuje umelecké rezidencie a produkuje mnoho iných aktivít a podujatí, ktorými približuje súčasný tanec verejnosti. Svoj pestrý repertoár tvorený dielami pre náročného, ale aj detského diváka uvádza na domácej scéne a na zájazdoch doma i v zahraničí. Sídli, kreuje a hrá vo vlastnej plne vybavenej budove, ktorá je domovom medzinárodného umeleckého súboru tanečníkov a tanečníc z troch kontinentov. Počas svojej existencie prináša do mesta aktuálne umenie, ľudí a atmosféru z celého sveta a nehodlá v tom prestať.

Kurátorský audio sprievodca slovenskou súčasnou tanečnou krajinou, ktorý spríjemní cestu autobusom. Rozhovor dvoch priateľov, Jara a Maje, tanečníka neustále odchádzajúceho, ale napriek tomu lokálne angažovaného, a naturalizovanej tanečnej dramaturgičky a aktivistky, ktorá napriek tomu, že vyhára pre slovenský tanec, si pestuje svoj pohľad cudzinky. Navigácia po skúsenostiach kariéry rozprestretej medzi východom, stredom a západom Slovenska a ešte ďalej, rozprávanie o tom, aké to bolo, ktoré sľuby sa roztrúsili a čo sa zdá byť nádejné do budúcnosti. 

Toto predstavenie fyzického divadla je reflexiou jednosmerného štrukturálneho systému, podľa ktorého sa spoločnosť orientuje. Poukazuje na jej paradoxnú morálku, mocenské hry a stratu orientácie, keď sa táto štruktúra stratí.

Ingrediencie: 

– 2 performerky a 2 performeri 

– 35 štvorcov 

– 1 Eva 

– 1 Dorota 

– kompozícia 

– červená čiapočka 

– trošku salsy 

– hierarchia 

– naľavo a napravo 

– niečo špeciálne 

– zmysel života

„Fyzické divadlo YOLT spája dva princípy, dva svety. Svet racionality a svet intuície, základných inštinktov. Inšpirované rozprávkami rozkladajú príbehy a zamýšľajú sa nad ich morálnymi posolstvami. Pomocou pohybu a textu sa pohrávajú s pojmami dobra a zla, štruktúrami moci a potešeniami, ktoré ustavične hľadáme. Inscenácia prezentuje tanečné a herecké nadanie štyroch mladých a talentovaných performerov, naladených na poetiku skúseného talianskeho režiséra a choreografa Manuela Rondu.“ 

(Eva Gajdošová)

 

Choreografia a réžia: Manuel Ronda

Performancia: Miriam Budzáková, Silvia Sviteková, Matúš Szeghö, Andrej Štepita

Hudba: Eva Sajanová

Svetlá, scéna, kostýmy: Dorota Volfová

Ilustrácie: Manuel Ronda

Vizuál: Matúš Szeghö

Produkcia: Tanečno o.z.

Manuel Ronda

Manuel Ronda vyštudoval priemyselný dizajn na Univerzite Architektúry v Janove a Školu Moderného Tanečného Divadla v Amsterdame. Celosvetovo pôsobí ako tanečník, performer a herec – spolupracuje s významnými umelcami a zoskupeniami (UltimaVez/Wim Vandekeybus, Rootlesroots/Kapatenea-Fruček, Andre Gingras, Frederic Flamand, Tasya Krougovykh/Pussy Riot…), dramaturgicky asistuje choreografke Elene Fokine a pôsobí ako herec v detskom divadle Teatro del Piccione. Jeho sólo „El Gran Salto“ malo premiéru v Tijuane, Mexiku v roku 2019 a momentálne celosvetovo túruje a súčasne vedie workshopy.

Tanečno

Občianske združenie Tanečno je združenie mladých ľudí pôsobiacich v oblasti umenia, kultúry a komunitného organizovania. Celoročné aktivity sa odvíjajú najmä od organizácie Oravského festivalu tanca a pohybu – Tanečno, ktorý má za sebou šesť úspešných ročníkov. Medzi zámery občianskeho združenia patrí rozvoj, vytváranie a zachovanie kultúrnych hodnôt a podpora vzdelávania v oblasti kultúry a umenia. Tieto zámery združenie napĺňa aj vytváraním celoročných umeleckých a edukačných aktivít najmä v oravskom regióne. Združenie pôsobí aj ako tvorcovský a performatívny kolektív (Passing/station, The urge grows, YOLT, Antrophos Anthem, Gentle man, Na hlásku, Be off…).

Miesto začiatku prechádzky: A4 
Nechaj sa sprevádzať umelcami a privítať mestskými lesmi Bratislavy, vzdialenými len 15 minút od hlavného miesta konania. 
Nadýchni sa hlbšie, natiahni si nohy a myšlienky o niečo ďalej. 

Keď sú zvieratá vytrhnuté z ich prirodzeného prostredia, zavreté v nevhodných priestoroch, v ZOO, cirkuse, či laboratóriu, majú tendenciu vyvinúť abnormálne opakujúce sa správanie. Zbieranie ničoho, vznášajúce sa končatiny, búchanie hlavou, vlnenie hlavou, chodenie hore-dole, či tancovanie sú názvy, ktoré vedci dali stereotypným pohybom zvierat v zajatí. Jana Tereková vo svojom novom diele vytvára podivné, posadnuté, odcudzené telá. Telá, ktoré sú schopné sa v okamihu zmeniť na pokojné, rozťahujú čas, nerobia nič alebo príliš málo, vykonávajú rituály bez zjavného zmyslu, neefektívne a nepotrebné. Vťahujú diváka do zvláštneho univerza, ktorý fascinuje, hypnotizuje, kde sa čas zastavil. Bytosti na scéne sú vzdialené, ale zároveň dôverne známe. Sú zvieratami, imaginárnymi bytosťami, objektami, ľuďmi. Dielo môže byť prijaté ako horký a ironický akt voči všeobecnej nečinnosti, ignorancii a arogancii. A ako oslava dlhého času a nudy, tvoriac protiváhu v spoločnosti posadnutej užitočnosťou a efektivitou, ktorá zredukovala prírodu a zvieratá na objekty konzumu.

„Choreografka a tanečnica Jana Tereková vo svojich dielach systematicky skúma tanečné telo, limity tanca, jeho iné formy a pohybové štruktúry. Tanečnice a tanečníkov núti neraz pracovať proti ich zaužívanému pohybu, čím neustále aktualizuje tanečný slovník a svojimi inscenáciami provokuje k diskusii o vývoji a charaktere súčasného tanca. Zameraním na umelecký výskum a prepájaním teoretických poznatkov s praxou je Terekovej tvorba v kontexte slovenskej tanečnej scény špecifická. Potvrdzuje to aj najnovším dielom Abnormal Repetitive Behaviour, v ktorom sa východiskom pre nový tanečný materiál stal pohyb zvierat v dlhodobej izolácii.“

(Michaela Pašteková)

 

Choreografia: Jana Tereková

Tanec a tvorba: Edita Antalová, Daniel Raček, Jana Tereková

Zvukový design, hudba: Joseph Champagnon

Kostýmy: Gabriela Čechová

Svetlá: Jozef Miklós

Jana Tereková

Jana Tereková je choreografka a tanečnica pôsobiaca medzi Parížom a Bratislavou. Je autorkou niekoľkých javiskových tanečných diel a site-specific predstavení. Janina tvorba je viac či menej abstraktná, s jednoznačným zameraním sa na pohyb a telesnosť. Umeleckou túžbou je skúmanie možností tela a jeho transformácie. Vytvára telá, ktoré sa nachádzajú „na pomedzí“: medzi ľudským a neživým ako aj telá, ktoré stierajú hranicu medzi človekom a zvieraťom.

bees-R

bees-R sa zameriava na tanečnú tvorbu a produkciu multižánrových predstavení s medzinárodným presahom. Od svojho vzniku prináša projekty, ktoré generujú vzácnu a jedinečnú spoluprácu medzi začínajúcimi medzinárodnými umelcami najmä na Slovensku a vo Francúzsku. Produkčne zastrešilo diela Jany Terekovej ako Skúmanie javov (tanec-hudba-poézia-video, 2012), Cyborg Creation (tanec a poézia, 2014), Zrkadlenie (tanec a poézia, 2017), 70 sukien mala (tanec a marionety, 2018-19), Priviazaní na kôl okaminu (tanečná inscenácia, 2020 a tanečná inštalácia, 2021), Bariolé (tanec, 2022), Abnromal Repetitive Behaviour (tanec, 2022).

01. Vidíš ten most?

010. Vidíš ten drevený most?

0101. Vidíš ten drevený most ale nevidíš kamenný most.

0. Čo je to kamenný most?

010101. Je to taký, ktorý nechá osly prejsť, nechá kone prejsť.

On/ DAMA DAMA/

Pôvod: Púchovské lesy

Vek: 49 rokov

Výška: 185 cm

Váha: 75 kg

Ona /LYNX LYNX/

Pôvod: Slatinské lazy

Vek: 60 rokov

Výška: 163 cm

Váha: 55 kg

Tanečný duet zrelosti na prahu hniloby, na pomedzí súčasného tanca a fyzického divadla, zobrazuje genézu jedného majstra – od obdivu a očarenia po asymetriu a znechutenie. Na začiatku bola príťažlivosť, inštinkt, ktoré po čase vystriedala prevaha sily a moci tela. Hierarchia.

„Predstavenie matter na pozadí paródie, vykresľujúcej najmä pocity z blížiaceho sa dôchodkového veku tanečných interpretov, tematizuje stav našej spoločnosti, pozíciu  a relevanciu tanca, tanečníkov a choreografov. Vyvážený herecký a pohybový slovník interpretov, vážne témy podávané s ľahkosťou, humor, ktorého objektom sú aj samotní protagonisti, to sú základne atribúty kvality tohto diela, ktoré má schopnosť osloviť široké spektrum nielen tanečného publika. Réžia Martina Hodoňa sa ako už v jeho minulých dielach spája s tvorbou kvalitného autorského textu.  Za výrazného prispenia dramaturgičky a v tomto  prípade aj prekvapujúco zrelej interpretky Dáši Čiripovej vychádza text zo života tvorcov samotných, ponúkajúci všetkým divákom výnimočný zážitok a možnosť prepotrebnej (seba)reflexie.“

(Petra Fornayová)

 

Réžia: Martin Hodoň

Dramaturgia: Dáša Čiripová

Choreografia: RASEMA

Sound design: Dominik Suchý

Light design/scéna/kostým: matoha

Technická podpora: Lukáš Kubičina

Tanec/performance: Anna Sedlačková, Dáša Čiripová, Daniel Raček

Produkcia: GAFFA v koprodukcii KC P*AKT

Koprodukcia: Neskorý zber

Poďakovanie: CO.Labs Brno Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Martin Hodoň

Martin Hodoň je absolventom divadelnej vedy na VŠMU, neskôr pokračoval na JAMU v Brne v odbore réžia-dramaturgia pod vedením prof. Josefa Kovalčuka. V tvorbe sa venoval prevažne autorskému a fyzickému divadlu s presahom do súčasného tanca. Ukončil doktorandské štúdium na Slovenskej akadémií vied v Bratislave a jeho výskumnou oblasťou bol vzťah performance art a performing arts. V Bratislave v roku 2015 založil spolu s Dášou Čiripovou a Zuzanou Némethovou nezávislú performatívnu platformu GAFFA, pod ktorou vznikli projekty EVA, Pomaly plynúce dni, negatív_eGOtrip, Neviditeľný hosť, s p e e c h, mimochodom, A P E N D I X, C R ASH, Dedina, .

Neskorý zber

Občianske združenie Neskorý zber vzniklo na jeseň roku 2014. Založili ho skúsení tanečníci, choreografi a taneční pedagógovia: Monika Čertezni, Lucia Holinová, Daniel Raček a Anna Sedlačková, ktorí pôsobia v oblasti súčasného tanca viac ako 25 rokov. Zámerom združenia je vytvárať priestor pre zdieľanie umeleckých názorov a výpovedí zrelej generácie tanečných umelcov. Združenie zaujíma tiež medzigeneračný a medziodborový dialóg a progresívne pedagogické prístupy. Svoje inscenácie adaptuje do exteriéru a site-specific. Každoročne organizuje vzdelávacie workshopy zamerané na progresívne pedagogické prístupy. Členskú základňu obohatili tanečnica a pedagogička Katarína Vlniešková a svetelný dizajnér Jozef Miklós.

Gaffa

GAFFA je profesionálne divadelné zoskupenie, ktoré spája experimentálny a autorský prístup. Interdisciplinárne prekračovanie divadla, perfromativitu a fyzické divadlo. Princípom ich tvorby je práca s telesnosťou, ktorá sa pre nich stáva aparátom kontradikcie a synestézie zároveň. Od roku 2016 vytvorila šesť autorských inscenácií. 

Simultánne tanečné predstavenie vo verejnom priestore, inšpirované improvizáciou z obdobia lock-downu. „The Urge” čerpá inšpiráciu z frustrajúceho zážitku rok a pol trvajúcej pandémie a odlúčenia a transformuje ju v čosi vysoko vitálneho, v najlepšom slova zmysle nákazlivého – v zdieľaní radosti, energie, fascinácii pohybom, v intenzívnom zdieľaní okamihu v priamom kontakte s divákom vo verejnom priestore. Choreografia Ceren Oran kombinuje energiou nabité, synchrónne tanečné pasáže s osobitými improvizovanými sólami jednotlivých tanečníkov. Ich dynamiku a meniaci sa rytmus celého diela určuje pulzujúca elektronická hudba dlhoročného spolupracovníka Oran a živá improvizácia Roba Kolářa. Táto extatická kombinácia zvyšuje napätie medzi tanečníkmi a hudobníkmi, jednotlivcom a masou.

„Tancovať vo verejnom priestore pre mňa znamená zbaviť sa pohodlného divadelného prostredia, ísť s kožou na trh a osloviť predovšetkým tých potenciálnych divákov, ktorí by inak na súčasný tanec v žiadnom prípade neprišli. Verím vo fascinujúcu, nákazlivú a inšpirujúcu silu súčasného tanca a som hlboko presvedčená, že tanec má byť dostupný pre každého – kedykoľvek a kdekoľvek.”
Ceren Oran

Predstavenie vzniklo replikáciou v rámci konceptu sustaineable touring uvedením spoločného predstavenia „The Urge Grows“.
Slovenskú verziu predstavenia uvádza kolektív Tanečno a na českej produkcii sa okrem MOVE Ostrava na organizácii podieľa Divadlo na Cucky a plzenská Moving Station.

 

Koncept, choreografia: Ceren Oran
Choreografická spolupráca: Maayan Reiter, Rotem Weismann
Dramaturgická spolupráca: Karolína Hejnová
Vznik projektu: Ceren Oran & Moving Borders, MOVE Ostrava a Tanečno
Tanec: Miriam Budzáková, Matúš Szeghö, Paulína Šmatláková, Andrej Štepita, Lukáš Záhorák
Hudba: Hüseyin Evirgen
Živý hudobný doprovod: Lenka Molčányiová

 

* vstup voľný

Tanečno

Občianske združenie Tanečno je združenie mladých ľudí pôsobiacich v oblasti umenia, kultúry a komunitného organizovania. Celoročné aktivity sa odvíjajú najmä od organizácie Oravského festivalu tanca a pohybu – Tanečno, ktorý má za sebou šesť úspešných ročníkov. Medzi zámery občianskeho združenia patrí rozvoj, vytváranie a zachovanie kultúrnych hodnôt a podpora vzdelávania v oblasti kultúry a umenia. Tieto zámery združenie napĺňa aj vytváraním celoročných umeleckých a edukačných aktivít najmä v oravskom regióne. Združenie pôsobí aj ako tvorcovský a performatívny kolektív (Passing/station, The urge grows, YOLT, Antrophos Anthem, Gentle man, Na hlásku, Be off…).

Ako sama Eva Urbanová inotajne uvádza, jej sólo je stvorené z lepkavej želatíny a ružových ruží a temných momentov a strašidelných tvárí a skákajúcich… The Essence je sólo v ktorom sa stretáva ostrá a priamočiara esencia tanečnice s hrejivou modro-fialovou hudbou skladateľa Aid Kida. The Essence je zároveň cestou k sebe samému, k podstate tanca aj ľudského bytia vôbec. Je kreatívnym angažovaným sólom mladej, pôvodom slovenskej umelkyne, v ktorom pôsobivo preukazuje vyzretosť svojho pohybového slovníka a poeticky prepája textovú a časovú rovinu choreografie. Inscenácia získala 1. miesto na tanečnej súťaži na Gdansk Dance Festival 2022 a tiež 2. miesto a Cenu publika na stuttgartskom festivale Solo-Tanz-Theater 2021.

„V sóle Essence Eva Urbanová potvrdzuje, že je napriek mladému veku vyzretá tanečnica. Jej pohyb je priamočiary, odhaľuje nám jej pocity, emócie a myšlienky. Je krehká a silná zároveň. Jednoducho, cez fyzický prejav, spontánne, dokáže vyjadriť to, čo je v jej vnútri navonok. Cez akýsi pohybový rituál hľadá stopy esencie seba samej, svojej či ľudskej podstaty. Dve ocenenia, ktoré za toto sólo v zahraničí získala sú len prirodzeným zhodnotením jej kvalít tak interpretačných ako aj tvorivých.“

(Miroslava Kovářová)

 

Choreografia, tanec: Eva Urbanová

Text: Eva Urbanová

Hudba: Aid Kid

Eva Urbanová

Eva Urbanová je slovenská tanečnica, choreografka a pedagogička. Vo svojich choreografiách sa zameriava na štúdium a kritiku mechanizmov sociálneho systému, posilnenia postavenia žien v spoločnosti a demonštráciu konceptu dualizmu. Sústreďuje sa na rozvíjanie vlastného osobitého tanečného štýlu, pričom sa inšpiruje súčasnou izraelskou tanečnou scénou a fyzickým divadlom. Jedným z jej hlavných úspechov je jej sólo „The Essence“, ktoré získalo 1. cenu na tanečnom festivale v Gdansku 2022 a 2. choreografickú cenu a cenu publika na medzinárodnej súťaži Solo Tanz Theater Stuttgart 2021.

Networkingové stretnutie a diskusia o možnostiach uvádzania tanečných diel, užšej spolupráci a možných partnerstvách medzi tanečnými tvorcami a kultúrnymi priestormi, ako aj nezávyslými centrami po celom Slovensku. Bude pozostávať z krátkych a dlhších pitchingov, ako aj z moderovanej diskusie o aktuálnych výzvach v programovaní súčasných tanečných diel (v slovenskom jazyku).

Moderátori: Maja Hriešik (Telocvičňa, Plast) a Michal Klembara (Antena Network)

Participatívne zážitkové stretnutie Rozhovory o dotyku je špecifický formát stretnutia 1:1, jedného tanečníka a jedného diváka. Vychádza z princípov tvorby diela Diaries of Touch a slúži k výmene vlastnej fyzickej skúsenosti. Je podanou rukou ku zdieľaniu jedinečných príbehov našich tiel a venuje sa dotyku ako základnému spôsobu, cez ktorý sa bezprostredne vzťahujeme ku svetu a svojmu najbližšiemu okoliu. Rozhovory budú vedené tanečníkmi a tvorcami Diaries of Touch: Lukáš Bobalik, Viktor Černický, Barbora Janáková, Tomáš Janypka, Jazmína Piktorová, Eva Priečková, Sonja Pregrad, Silvia Sviteková, Andrej Štepita, Dana Tomečková. 

Kapacita je limitovaná, možnosť rezervácie budú mať prednostne registrovaní účastníci platformy.

Rezervujte si na guests@danceplatform.sk / obmedzená kapacita.

Koncept: Sonja Pregrad a kolektív
Choreografia: Sonja Pregrad
Účinkujú: Lukáš Bobalík, Viktor Černický, Barbora Janáková, Tomáš Janypka, Jazmína Piktorová, Eva Priečková, Sonja Pregrad, Silvia Sviteková, Andrej Štepita, Dana Tomečková
Produkcia: mimoOs
Koprodukcia: Spolek ZDRUHESTRANY

Záverečná diskusia prvej slovenskej tanečnej platformy s domácimi a zahraničnými hosťami. Zoznámenie sa s rôznorodosťou hlasov na slovenskej scéne, architektúrou vzťahov a špecifík. Snaha cez online preniesť aj kus atmosféry z mesta diania. Formát, ktorý kombinuje live a zoom formát a umožní aj otázky z publika.

Moderuje: Maja Hriešik, dramaturgička, Platforma pre súčasný tanec

Diskutujúci: Miroslava Kovářová, (umelecká riaditeľka festivalu Bratislava v pohybe a členka dramaturgickej rady STP), Roberto Casarroto (Comune di Bassano del Grappa, Taliansko) a Lucia Kašiarová (tanečnica, umelecká riaditeľka festivalu slovenského tanca v Prahe Hybajho)

Muž bez vlastností je ironicko-deziluzívna panoráma modernej spoločnosti a jej myslenia.

Inscenácia je inšpirovaná rovnomenným románom rakúskeho spisovateľa Roberta Musila, ktorý je považovaný za jedno z kľúčových literárnych diel minulého storočia. Pre román je charakteristická irónia a sarkazmus, mieša sa v ňom pohŕdanie s obdivom a nostalgiou po niečom, čo sa končí, keď niečo nové začína.

Svet, v ktorom sa v inscenácii jednotlivé postavy pohybujú, je pestrým kaleidoskopom. Postavy nevedia udržať svoju identitu a nedokončujú akcie – fragment prevláda nad celkom. Literárny dej v podstate absentuje, protagonisti viac jednajú než myslia. Majú akúsi fiktívnu podobu, pohybujú sa akoby za nejakou temnou doskou, vynárajú sa skôr než začnú jednať, a miznú v okamžiku, keď na nich zabudneme.

Koncept, réžia, hudba: Jozef Vlk
Choreografia: Stanislava Vlčeková
Účinkujú: Laura Carolina Garcia, Tibor Trulik, Jason Yap, Julie Charalambidou, Bartosz Przybylski, Michaela Mirtová
Scéna: Ján Ptačin
Kostýmy, masky: Andrea Pojezdálová
Svetelný dizajn: Ján Čief
Produkcia: Divadlo Štúdio tanca

Dve bytosti. Dve energie. Dva protiklady. Napätie medzi nimi posúva vzdialenosť. Vzťah v nekonečnej oscilácii odrazu a spočinutia. Kto je kto? Je to dôležité?

Východiskovou ideou choreografie bolo hľadanie možností ako minimálnymi výrazovými prostriedkami uchopiť existenciálnu otázku napätia, ktoré je podstatou života. Napätia, ktoré vibruje a osciluje, ktoré je niekedy neviditeľné a niekedy také neprehliadnuteľné, že zatieňuje všetko ostatné. Existencia napätia predpokladá protiklady, ktorých skúmanie predstavovalo druhú ideu choreografie. Posledná idea choreografie je kruh – jeho vlastnosti ako uzavretosť, svojbytnosť a symetria. Použitie masiek malo za cieľ upriamiť pozornosť na telo, no nakoniec odkazuje aj na našu aktuálnu skúsenosť.

Koncept: Marta Poláková
Choreografia: Marta Poláková a kol.
Účinkujú: Silvia Sviteková, Lukáš Bobalík
Hudba: Martin Polák, Tibor Feledi
Kostýmy: Simona Vachálková
Masky: Marek Štuller
Svetelný dizajn: Robert Polák

Sapiens Territory je choreografia pre sedem tanečníkov, ktorá vznikla na základe spoločného dlhodobého výskumu na medzinárodnej úrovni.

Kde končí telo a kde začínajú šablóny, do ktorých ho každodenne vtesnávame? Je vôbec možné ich odlíšiť alebo za tie roky zrástli do neoddeliteľnej skrumáže, ako zlomená noha do sadry? Yuri Korec sa v diele Sapiens Territory zaoberá násilím, ktoré na sebe páchame, aby sme zamaskovali, kým sme. Ale aj násilím, ktoré nás chráni pred sebou samými či okolím, ktoré na nás skoro neustále upiera zrak. Choreograf so skupinou tanečníkov podrobuje tieto javy dôslednému skúmaniu zblízka. Pri takomto pohľade sa však rýchlo ukáže, že viac ako samotné rámce nás formuje to, ako sa voči nim vymedzujeme. Sapiens Territory si všíma momenty, kedy nás telo náhle zradí. Ak vôbec dokážeme byť sami sebou, bude to práve vtedy.

Koncept: Yuri Korec
Choreografia: Yuri Korec a kol.
Účinkujú: Eftychia Stefanou, Jakob Jautz, Eva Priečková, Silvia Bakočková, Zuzanna Pruska, Michal Toman, Alica Šaling
Dramaturgia: Ivana Rumanová
Scéna, svetelný dizajn: Matúš Ďuran, Tomáš Hubinský
Hudba: Matúš Bolka
Produkcia: Skrzprst

NO ON je organický tvorivý proces. Je to performatívny koncert, tanec bez choreografie, hudba bez nôt. Existuje v určenom priestore a danom čase, nesebecky ponúka spektrum obrazov, tónov, pohybov, svetelných tokov, emócií, inšpirácií.

V miestnosti sú prítomní diváci a veci rôznych tvarov, funkcií. A performeri sú vodičmi, ktorí všetko prepájajú. Diváci prichádzajú, vyberajú si miesto, usádzajú sa a objekty rezonujú na základe ich pohybov i pocitov. Všetko v priestore obteká hudba a pohyb. Tekutosť môže byť voľným okom nepovšimnutá, ale môže v nás aj explodovať. Úloha „vodičov“ je, aby cez nich všetko prešlo, zarezonovalo. Ak cítia potenciál vo vzniknutej rezonancii, usmernia ju, či transformujú, ponoria sa do svojej fantázie, a tým vytvárajú v priestore hutnú hmotu. Táto hmota v skutočnosti vzniká na základe spoločného bytia v miestnosti.

Koncept: Barbora Janáková
Účinkujú: Barbora Janáková, Juraj Čech
Hudba: Juraj Čech
Dramaturgia: Katarína K. Cvečková
Scéna, kostýmy, svetelný dizajn: Laura Madijah Štorcelová
Pohybový a koncepčný mentoring: Peter Šavel
Hudobný mentoring: Marián Zavarský
Produkcia: mimoOs., Barbora Janáková

Naša nežná revolúcia bola pre väčšinu z nás zlomovým momentom. Manifest možností nechce byť objektívnym výpočtom diania. Je manifestom rôznych uhlov pohľadu, z ktorých sa na revolúciu a na obdobie po nej môžeme pozerať.  

„Jednou z najdôležitejších hodnôt revolúcie bol pravdepodobne pocit solidarity. Ku kľúčovým hodnotám patrila ľudskosť, ľudská dôstojnosť a vzájomnosť. Nezávisle na vlastných politických postojoch sa musíme pýtať, do akej miery mali reformné porevolučné  zákony na pamäti práve tieto hodnoty. (…) Ďalšou ústrednou hodnotou revolúcie bola sloboda. Najprv v zmysle oslobodenia sa od niečoho – od sovietskej nadvlády, domácich komunistov, cenzúry, prenasledovania za odlišné názory. Avšak etické ukotvenie slobody a sociálnej dimenzie sa v porevolučnej dobe transformácie do veľkej miery vytratilo.“  (Philipp Ther: Nový poriadok na starom kontinente_Príbeh neoliberálnej Európy)

Réžia, koncept, text, choreografia: Petra Fornayová

Účinkujú: Anna Čonková, Soňa Kúdelová, Soňa Macejáková, Jana Machútová, Libuša Puškárová, Silvia Sviteková

Dramaturgia: Peter Šulej

Video: Boris Vitázek

Hudba: Ambróz Šulej (a výber)

Scéna: Petra Fornayová, Boris Vitázek

Kostýmy: Iveta Haasová

Technická réžia, výroba scény, svetelný dizajn: Slavomír Šmálik

Autor použitých fotografií: Juraj Fifík

Asistencia pri rešerši textov: Pavlína Petrželková

Produkcia: AST, Tereza Michalová

Aký má človek vzťah ku svojim vlastným túžbam a možnostiam? Čo nám bráni v rozhodovaní a prevzatí zodpovednosti? Čo alebo kto je hýbateľom našich rozhodnutí? Proces vznikania túžby je komplexný, zahŕňa psychologické, sociálne, kultúrne, náboženské a iné vplyvy. Pre zdravého jedinca je túžba nerozlučne spätá s hodnotami akými sú sloboda, vôľa, pravda, voľba, zmena. Našim zámerom bolo objaviť stav, kedy vieme, čo sú naše najvnútornejšie túžby, ako ich vyjadríme na individuálnej alebo skupinovej úrovni. Ale zároveň na nich nelipneme, sú tam, zahŕňame nimi citlivo okolie, pomáhame druhým na ceste k ich vlastnej túžbe. Ten stav sme nazvali voľným úsilím, alebo efforless being.

Koncept: Katarína Brestovanská

Účinkujú: Katarína Brestovanská, Adam Dekan, Martin Iľanovský

Dramaturgia: Jana Smokoňová

Texty: Katarína Brestovanská, Adam Dekan

Hudba: Adam Dekan, Martin Iľanovský

Kostýmy: Petra Kovács

Scéna: Sebastián Komáček

Pohybová asistencia a supervízia: Andrej Petrovič

Hlasová príprava: Ivana Mer

Media set: Marianna Lutková

Svetelný dizajn a technické zabezpečenie: Slavomír Šmálik a kol.

Produkcia: Nový Priestor o.z. Katja Thalerová

Projekt 3×20 má výrazne súčasný inscenačný tvar, postavený na energii a výpovedi troch zaujímavých umeleckých individualít počas jedného večera. Trikrát rôznou (ženskou) optikou sa pozerá na pálčivé témy dneška, vychádza z rôznych zázemí, túžob i odkazov: pohybová (ne)schopnosť vs. sakrálnosť pohybu starého sveta (Squat), davová paralýza v časoch politicko-mafiánskej utópie (Čin), hľadanie súznenia mikro a makro kosmu vo vnútri ľudskej bytosti (Spaces). Divákov sprevádzajú silné emócie, výrazná dávka profesionálneho súčasného tanca a pestrá estetika.

Choreografia: Martina Hajdyla Lacová (SQUAT), Lívia Méndez Marín Balážová (ČIN), Zuna Vesan Kozánková (SPACES)
Účinkujú: Laura Carolina Garcia, Tibor Trulik, Jason Yap, Julie Charalambidou, Bartosz Przybylski, Michaela Mirtová
Dramaturgia: Jakub Mudrák
Kostýmy: Larisa Gombárová
Svetelný dizajn: Ján Čief
Idea projektu: Zuzana Ďuricová Hájková
Produkcia: Divadlo Štúdio tanca

„Toto je moja hlava a oddelím si ju od tela preto, aby som mohol povedať tamto je moja hlava.“ (J. Juhás)

Začali sme tanečkami s Johnom Zornom a Keijim Hainom v roku 2014. Hádzali sme kapustovú hlavu do rohu javiska. Neskôr sme sa stretávali s outsiderkami a dievčatami, ktoré nosia alumíniové čiapočky, s dievčatami, ktoré vydávajú dlhé tóny, cestujú do mesačných krajín a vyhrávajú súťaže krásy šepkajúc: „zlyhali sme kvôli intelektuálnej chybe.“ Pcháme prsty do záhybov roztrhanej mikiny. Moon cup na podlahe rozhrýzla mačka. Hlava sa váľa stále na zemi v rohu. Poor and obscure. Toto sa stáva veľmi osobným. Spermie chutia najlepšie po zjedení ananásu, čipsy počas menštruácie. Sklamali sme. Krvavé momenty.

Koncept, choreografia: Eva Priečková, Zuzana Žabková
Účinkujú: Eva Priečková, Zuzana Žabková
Scénografia: Nik Timková
Svetelný dizajn: Jozef Čabo
Hudobná supervízia: Jakub Juhás
Produkcia: Ivo Dobrovodský, Fuga

BOD SPOJENIA je interdisciplinárne javiskové dielo prepájajúce tanec, živú hudbu, vizuálnu tvorbu, svetelný dizajn a súčasne architektúru post-industriálneho priestoru. Inscenácia vznikla na základe spolupráce siedmych umelcov zo Slovenska, Českej republiky, Holandska a Nórska.

BOD SPOJENIA predstavuje „Nový chrám“ v dobe súčasného človeka. Pozýva diváka dovnútra a navrhuje mu Cestu – akt „prechodu“ cez hranicu medzi každodenným životom a prostredím snívaného Sveta. Dielo je existenciálnym procesom hľadania hlbšieho Vedenia. Je to nelineárny príbeh, ktorý znovu aktualizuje modlitbu – rituál hlbokého počúvania a prepojenia.

To, na čom záleží, je povoliť Bodu spojenia pohyb. Tento pohyb je podporený svetlom a mierou našej predstavivosti, zabezpečí prepojenie medzi vnútorným a vonkajším, medzi začiatkom a momentom zmiznutia. Nič nie je stále.

Koncept, choreografia: Roberta Legros Štěpánková
Účinkujú: Lukáš Lepold, Tomáš Janypka, Roberta Legros Štěpánková
Hudobná kompozícia: Amund Roe
Kontrabas: Romana Uhlíková
Vizuálny koncept: Eli Dijkers
Svetelný dizajn: Pavla Beranová, Filip Horn
Technická a dramaturgická podpora: Matthieu Legros
Produkcia: Martina Čeretková
Koprodukcia: creat studio s.r.o.

Dotyk je náš základný zmysel. Dotyk je nebezpečný. Dotyk je ohrozený.

V procese tvorby si performeri po dobu deviatich mesiacov písali denníky dotykov (aj počas pandémie). V jazyku existuje iba málo slov na opísanie dotyku a ešte menej na opísanie toho byť dotknutý. Preto sa tvorivý tím rozhodol svoju skúsenosť popísať a dostať do pohybu.

Namiesto toho, že sa na tento obraz dívate, môžete si dovoliť nechať sa zasiahnuť zvnútra, na chvíľu zotrvať v novom spojení s okolím. Predstavte si skupinu mladých ľudí oblečených v rovnošatách, stojacich okolo vás v telocvični. Telocvičňa je miesto disciplíny. Disciplína vytvára nádherné tvary. Čo ak by sme na našich základných školách trénovali disciplínu citlivosti?
Stoja blízko seba, zatiaľ sa nedotýkajú. Spolu vytvoria niečo nevídané. Spievajú ódu na jemnosť.

Koncept: Sonja Pregrad a kolektív
Choreografia: Sonja Pregrad
Účinkujú: Barbora Janáková, Eva Priečková, Silvia Sviteková, Jazmína Piktorová, Andrej Štepita, Lukáš Bobalik, Viktor Ćernický a Tomáš Janypka
Scénografia: Dana Tomečková
Hudba: Nika Pečarina
Svetelný dizajn: Martin Polák
Produkcia: mimoOs
Koprodukcia: Spolek ZDRUHESTRANY

Tanečný performer Lukáš Zahy bude v uliciach Bratislavy hľadať pravdu. 

Pozývame Vás ku zhliadnutiu performancie, ktorá sa odohráva v uliciach centra Bratislavy. Performancia je súčasťou umeleckého výskumu zaoberajúceho sa témou pravda. Zahyho výber témy vyplýva z jeho silného záujmu o ľudskú autenticitu, objavovanie možností umenia a celoživotné získavanie informácií. Zahy si kladie otázky: Čo je to pravda? Existuje? Môže byť subjektívna a objektívna zároveň? Ako pravda funguje? Ako ovplyvňuje spoločnosť chápanie tohto pojmu? Ako sa prejavuje v pohybe? 

Autor a účinkujúci: Lukáš Zahy

Zvuk: Richard Fűlek

Kamera: Michal Furda

Uplynulý rok bol pre celú umeleckú scénu náročný. Keďže plánovaný termín Platformy bol november 2020, a výber diel mapoval posledné dve sezóny, v diskusii sa budeme snažiť nájsť otázky a odpovede na to, čo nás ten rok s COVIDOM naučil, kam sa scéna posunula a čo zvládla vyprodukovať. Zistíme, aké nové formáty prezentácie tanca sa ukázali atraktívne pre tvorcov, aké pre divákov, čo nás naučili technológie, ako okrem prezentácie  komunikovali umelci s divákmi. Bude nás zaujímať, kam sa posunula osobná skúsenosť umelcov, čo im karanténa obnažila o nich samotných. 

Moderuje: Miroslava Kovářová (umelecká riaditeľka festivalu Bratislava v pohybe a členka dramaturgickej rady STP)

Diskutujúci: Monika Čertezni (Divadelný ústav), Barbora Janáková (tanečnica, MimoOs), Pavol Gajdoš (manažér, Divadlo Štúdio tanca), Dano Raček (tanečník, neskorý zber), Yuri Korec (choreograf a terapeut) a Jana Tereková (tanečnica bees-R)

Na začiatku divadelno-tanečného diela stojí slovo „pokrm“. Zdanlivo archaický výraz vypovedá o duchovnom pokrme v kontraste s tým pozemským, prirodzene potrebným. Autorská výpoveď o našej každodennosti, o súžití, neustálom pohybe myšlienok a o nepredvídateľných emóciách.

Choreografia: Milan Tomášik
Réžia, dramaturgia, hudobný dizajn: Jakub Mudrák
Účinkujú: Sabina Bočková, Lukáš Homola, Jakub Mudrák, Veronika Tőkőly
Kostýmy: Veronika Vartíková
Hudba: Nils Frahm
Svetelný dizajn: Martin Hamouz
Produkcia: tri4 o. z.
Koprodukcia: Plesni Teater Ljubljana
Produkčná spolupráca: Alexandra Mireková, Lukáš Homola

Tanečný duet Nikolety Rafaelisovej a Daniela Račeka je anticipáciou konca. Na pôdoryse textov J. L. Borgesa skúma presah vedomia a nevedomia do formovania skutočnosti. Čas, ako katalyzátor šedej kôry, a ďalšia premárnená šanca pamätať si svoj život. Zomriem a ani si to nebudem pamätať.

Réžia: Martin Hodoň
Účinkujú: Nikoleta Rafaelisová, Daniel Raček
Dramaturgia: Dáša Čiripová
Scéna, kostýmy, svetelný dizajn: Michal Hōr Horáček
Hudba: Ink Midget
Produkcia: GAFFA o. z.
Koprodukcia: Štúdio 12

Autocorrect je autorské tanečné sólo inšpirované algoritmom automatickej opravy textu ako aj následkami jeho používania a fungovania v každodennom živote. V hre multitasking-u, kde je autocorrect nástrojom identity, sledujeme nekontrolované a naopak zasa kontrolované telo performerky na hranici medzi procesom tvorby a každodenným životom.

„What is world, baby don’t hurt me?! (autocorrect.) Sedím pohodlne na zemi (podľa potreby prirodzene mením polohy) a šúpem pomelo.“

Autocorrect je voľným pokračovaním autorkinho predošlého sóla Autopilot.

Koncept, choreografia: Soňa Kúdeľová
Účinkuje: Soňa Kúdeľová
Dramaturgia: Ivo Dobrovodský
Kostým: freier
Hudba: Dominik Novák
Vizuálny koncept: Juraj Mydla, Martin Toldy
Produkcia: Projekt Batyskaf