Tomáš Danielis: SEHR LANGSAM
štvrtok, 29.05.2025, 17:45, Štúdio 12
„Lebo pochybnosti môžu existovať iba tam, kde existuje otázka, otázka iba tam, kde existuje odpoveď, a odpoveď iba tam, kde sa dá niečo povedať.“ Ludwig Wittgenstein.
Podobne ako v Tarkovského filmoch, aj tanečný duet Sehr Langsam otvára priestory medzi ľuďmi, aby bolo možné pozorovať všetko, čo medzi (nielen dvomi) ľuďmi ostáva bežne nepovšimnuté. Dotýka sa podstaty spolubytia a spolužitia, pričom sa nevyhýba všadeprítomnej prázdnote osamelosti. Prostredníctvom návratu k obmedzeniam tradicionalizmu v duete ženy a muža, presahuje samotnú formu tanečného predstavenia… a prehovára k divákovi. Akokoľvek to môže znieť melancholicky, duet pôsobí zvláštne pragmaticky a jednoducho. Je to tanečné dielo, tvorené tancom, ktorý možno opísať skôr ako očistenú existenciu, než čokoľvek iné. V sprievode Mahlerovej 5. symfónie Sehr Langsam, majstrovsky zmanipulovanej Tomerom Avrahamom, sa dotýka hlboko, pričom sa vyhýba pádu do klišé.
Choreografia a interpretácia: Viola Gasparotti, Tomáš Danielis
Hudba: Gustav Mahler, Tomer Avraham
Grafika: Matej Lacko
Produkcia: JISDF, FEYNmen,
Partneri: Slovenský inštitút v Jeruzaleme, Štúdio 12
Tomáš Danielis
Tomáš Danielis je choreograf a mediálny umelec známy tvorbou diel založených na úplnosti vnímania so zameraním na integrálne umenie. Jeho choreografia je zameraná na typ dramaturgie, ktorá prevyšuje prvenstvo hudby a libreta v tanci, pričom sa zapája do skúmania sociologických diel na javisku. Po práci na otázkach mechaniky moci založil v roku 2021 kolektív Radical Empathy, v ktorom spolu so svojimi kolegami skúma témy empatie, základy ľudského vnímania a interakcie a ich vplyv na vytváranie sociologických štruktúr. Jeho tvorba sa vyznačuje vysokou intenzitou pohybovej expresivity, vyhraneným myšlienkovým konceptom a nekompromisnou dramaturgickou štylizáciou. Jeho choreografie sú komponované z mimoriadnych obrazov vyjadrených bohatým fyzickým jazykom a často ich dopĺňajú ironicky vtipné texty zrozumiteľné ako hudba, sochárstvo, maľba či architektúra. Svoje diela uviedol vo viac než 20 krajinách na troch kontinentoch. Jeho najvýznamnejšie diela sú Custom View, Faidrós, 21&counting, Mainly Love and Carry. Danielis pracoval pre cie. W. Dorner, cie. F. Ruckert, S. Waltz and guest as a guest, Granhoj Dans, A. Freyer Ensemble a dalších. V rokoch 2016 a 2017 bol Danielis vedúcim pedagógom a rezidenčným choreografom Baletu Moskva, kde vytvoril aj predstavenie Equilibrium založené na výskume teórie hier ako súčasť série o mechanike moci s osobitným dôrazom na zneužívanie moci. V rokoch 2007 až 2009 bol umeleckým riaditeľom Int. Bühnenwerkstatt Tanztheater Festival Graz. Ako pedagóg pracoval pre HJS Amsterdam, Tanzhaus NRW Koln, TQW wien, Charleroi Danse Brussels, CODARTS, BrucknerUni Linz a i. Jeho pedagogická práca ho priviedla do Charleroi Dans, Henny Jurriens Amsterdam, NRW Düsseldorf, CODARTS, TQW Wien, Hot Summer Kyoto, Dansehallerne Copenhagen, Bora Bora Arhus, Ballet Moscow, Danceworx New Delhi, Tsekh, Ukrainian Contemporary Dance platform, Int. Bühnenwerkstatt Tanztheater Festival, Anton Bruckner University Linz a i. Tomáš Danielis je laureátom viacerých ocenení za umenie a choreografiu, ako je napríklad súťaž 2007 – TanzRat Wien, špeciálna cena za choreografiu za scénické umenie na Festivale divadelného umenia 2007 v poľskom Rybniku. Jeho herecké aktivity sa prejavili aj v inscenáciách ocenených Reumertovou cenou Muž a Mahler (2013) a Rite of Spring – Extended (2014) ako člen dánskeho súboru Granhøj Dans.
Radical Empathy
Radical Empathy je umelecký kolektív založený na jeseň 2021 Tomášom Danielisom. Jeho hlavným cieľom je tvorba a distribúcia súčasného umenia ako sociologických sond. Zameriava sa predovšetkým na tvorbu performatívneho umenia (tanec a stand-up), originálnych textov (hlavne pre scénické umenie), mediálnych diel a fotografie. Radical Empathy tvorí nad rámcom geografických obmedzení, ale s (kritickým zameraním) na eurocentrizmus a udalosti. Prvá séria prác sa zameriavala na ženské práva a postavenie žien v spoločnosti (Faidrós, Carry, Hlavne láska) a vnímanie iného (človeka) v Custom View (Moyzesova sieň, 2022) a vo výstave fotografií Entelechiea (Arteska, Detva 2022). Na týchto dvoch podujatiach sa podieľali Tomáš Danielis, Marek Godovič, Soňa Kúdeľová, Ľubomír Panák, Lenak Sršnová, Anthony Rouchier, Samuel Velebný (ako kurátor výstavy). Vo svojej spoločnej práci použili, znovu použili a recyklovali diela Davida Bowieho, Pata Mathenyho, Vladimíra Godára a Gioachina Rossiniho.