Archívy: Predstavenia
Zoznam eventov
Networkuj po slovensky
Networkingové stretnutie a diskusia o možnostiach uvádzania tanečných diel, užšej spolupráci a možných partnerstvách medzi tanečnými tvorcami a kultúrnymi priestormi, ako aj nezávyslými centrami po celom Slovensku. Bude pozostávať z krátkych a dlhších pitchingov, ako aj z moderovanej diskusie o aktuálnych výzvach v programovaní súčasných tanečných diel (v slovenskom jazyku).
Moderátori: Maja Hriešik (Telocvičňa, Plast) a Michal Klembara (Antena Network)
Soňa Kúdeľová, Boris Vitázek / Chaosmos: AUTONOMY
“Neprerušuj svoje myšlienky slovami. Vojdi a usaď sa v tichu.”
Predstav si (pekuliárny) pohyb, myseľ a telo, ako objekty pozorovania a ohýbania, počuješ?
“Tento proces vs. dielo, je moje rezonujúce telo a moja tancujúca myseľ. Návaly rezonancií v rôznych častiach bytu, ako dlhodobý rituálny performatívny experiment mi pomáhajú zachytávať prieniky medzi sebou ako tanečnicou a sebou ako človekom.
Celý rok obsesívne skúmam a analyzujem rizomatické vystreľovanie impulzov, ktoré moja myseľ produkuje. A telo prežíva.” Autonomy je proces. Dielo o tvorbe diela. Je vlastnou terapiou, je učením sa a prijímaním vlastnej autonómnosti. Sólové vizuálno – tanečné/ pohybové predstavenie je bodkou AUTO trilógie Kúdelovej tvorby.
„Soňa Kúdelová v posledných rokoch zaujala skúmaním tvorivých presahov tanečného, vizuálneho a hudobného umenia. Zvuk, hlas, vizuál a fyzické telo sa v Autonomy stretávajú a prelínajú v priestore. Divák má príležitosť napojiť sa na ktorúkoľvek z línií. Môže voľne pozorovať, aktívne vnímať odkazy, alebo sa len nechať unášať obrazmi. Autonomy je bodkou a vyvrcholením AUTO trilógie Soni Kúdelovej, o ktorej možno s určitosťou povedať, že jej hlas patrí k tým autonómnym na domácej scéne.“
(Miroslava Kovářová)
Námet, choreografia, tanec: Soňa Kúdeľová
Hudba a vizuálne spracovanie: Boris Vitázek
Dramaturgia: Soňa Kúdeľová, Boris Vitázek
Dramaturgia textu: Zuzana Husárová
Svetelný dizajn a technická podpora: Dominik Novák, Peter Dolog
Kostým: People on Earth
Produkcia: oz CHAOSMOS
Jana Tereková / bees-R: ABNORMAL REPETITIVE BEHAVIOUR
Keď sú zvieratá vytrhnuté z ich prirodzeného prostredia, zavreté v nevhodných priestoroch, v ZOO, cirkuse, či laboratóriu, majú tendenciu vyvinúť abnormálne opakujúce sa správanie. Zbieranie ničoho, vznášajúce sa končatiny, búchanie hlavou, vlnenie hlavou, chodenie hore-dole, či tancovanie sú názvy, ktoré vedci dali stereotypným pohybom zvierat v zajatí. Jana Tereková vo svojom novom diele vytvára podivné, posadnuté, odcudzené telá. Telá, ktoré sú schopné sa v okamihu zmeniť na pokojné, rozťahujú čas, nerobia nič alebo príliš málo, vykonávajú rituály bez zjavného zmyslu, neefektívne a nepotrebné. Vťahujú diváka do zvláštneho univerza, ktorý fascinuje, hypnotizuje, kde sa čas zastavil. Bytosti na scéne sú vzdialené, ale zároveň dôverne známe. Sú zvieratami, imaginárnymi bytosťami, objektami, ľuďmi. Dielo môže byť prijaté ako horký a ironický akt voči všeobecnej nečinnosti, ignorancii a arogancii. A ako oslava dlhého času a nudy, tvoriac protiváhu v spoločnosti posadnutej užitočnosťou a efektivitou, ktorá zredukovala prírodu a zvieratá na objekty konzumu.
„Choreografka a tanečnica Jana Tereková vo svojich dielach systematicky skúma tanečné telo, limity tanca, jeho iné formy a pohybové štruktúry. Tanečnice a tanečníkov núti neraz pracovať proti ich zaužívanému pohybu, čím neustále aktualizuje tanečný slovník a svojimi inscenáciami provokuje k diskusii o vývoji a charaktere súčasného tanca. Zameraním na umelecký výskum a prepájaním teoretických poznatkov s praxou je Terekovej tvorba v kontexte slovenskej tanečnej scény špecifická. Potvrdzuje to aj najnovším dielom Abnormal Repetitive Behaviour, v ktorom sa východiskom pre nový tanečný materiál stal pohyb zvierat v dlhodobej izolácii.“
(Michaela Pašteková)
Choreografia: Jana Tereková
Tanec a tvorba: Edita Antalová, Daniel Raček, Jana Tereková
Zvukový design, hudba: Joseph Champagnon
Kostýmy: Gabriela Čechová
Svetlá: Jozef Miklós
Eva Urbanová: THE ESSENCE
Ako sama Eva Urbanová inotajne uvádza, jej sólo je stvorené z lepkavej želatíny a ružových ruží a temných momentov a strašidelných tvárí a skákajúcich… The Essence je sólo v ktorom sa stretáva ostrá a priamočiara esencia tanečnice s hrejivou modro-fialovou hudbou skladateľa Aid Kida. The Essence je zároveň cestou k sebe samému, k podstate tanca aj ľudského bytia vôbec. Je kreatívnym angažovaným sólom mladej, pôvodom slovenskej umelkyne, v ktorom pôsobivo preukazuje vyzretosť svojho pohybového slovníka a poeticky prepája textovú a časovú rovinu choreografie. Inscenácia získala 1. miesto na tanečnej súťaži na Gdansk Dance Festival 2022 a tiež 2. miesto a Cenu publika na stuttgartskom festivale Solo-Tanz-Theater 2021.
„V sóle Essence Eva Urbanová potvrdzuje, že je napriek mladému veku vyzretá tanečnica. Jej pohyb je priamočiary, odhaľuje nám jej pocity, emócie a myšlienky. Je krehká a silná zároveň. Jednoducho, cez fyzický prejav, spontánne, dokáže vyjadriť to, čo je v jej vnútri navonok. Cez akýsi pohybový rituál hľadá stopy esencie seba samej, svojej či ľudskej podstaty. Dve ocenenia, ktoré za toto sólo v zahraničí získala sú len prirodzeným zhodnotením jej kvalít tak interpretačných ako aj tvorivých.“
(Miroslava Kovářová)
Choreografia, tanec: Eva Urbanová
Text: Eva Urbanová
Hudba: Aid Kid
Radoslav Piovarči, Paulína Šmatláková: CHARON
Tanečná inscenácia CHARON je inšpirovaná vzťahom prievozníka Charona a duše, zastupujúcej bytosť univerzálneho človeka, pričom sleduje prechod duše medzi viacerými svetmi. Podľa rôznych filozofií hľadá duša svoje miesto nielen v našom poznanom svete, ale aj vo svetoch, ktoré sú nám vzdialené, a preto im nerozumieme. Duša na svojej ceste vďaka sprievodcovi poznáva, čím sa následne aj mení a postupne očisťuje. Jej cesta a poznanie sú zrkadlom nás všetkých, našich činov. Mytológia ako súbor príbehov s cieľom vysvetliť okolitý svet je pre autorov zdrojom nadčasového poznania, ktoré poukazuje na nemennú podstatu ľudského ducha aj naprieč niekoľko tisíc ročným vývojom ľudských civilizácií. Dielo je tiež inšpirované tézou Josepha Campbella, ktorá hovorí o mytológii ako o sile schopnej tvoriť morálne systémy. Vďaka Campbellovi sa aj autori inscenácie snažia klásť divákovi provokatívne otázky o tom, kto môže byť hrdinom v súčasnom svete, ako taký hrdina vzniká, akú cestu podstupuje a ako bude vyzerať mýtus budúcnosti.
„Predstavenie Charon je v slovenskom kontexte výnimočné témou. Grécka mytológia nie je typickým zdrojovým materiálom pre diela slovenského súčasného tanca, Cháron však dokazuje, že aj dnes je možné kvalitne a stále novým spôsobom inscenovať večné, archetypálne otázky ako smrť, transformácia bytia do inej formy, hľadanie zmyslu a podstaty života. Predstavenie Rada Piovarčiho a Paulíny Šmatlákovej je výnimočné aj vďaka vynikajúcej interpretačnej úrovni oboch tanečníkov a tiež dramaturgickým vkladom Alexandry Rychtarčíkovej, ktorá sa skvelo orientuje v kultúre starovekého Grécka.“
(Petra Fornayová)
Choreografia, koncept a performer: Radoslav Piovarči
Spolutvorkyňa a performerka: Paulína Šmatláková
Hudba a performer: Michal Paľko
Svetelný dizajn: Ján Čief
Kostýmy: Martin Kotúček
Dramaturgia a odborná konzultácia: Alexandra Rychtarčíková
Martin Hodoň a kolektív / Neskorý zber / Gaffa: MATTER
01. Vidíš ten most?
010. Vidíš ten drevený most?
0101. Vidíš ten drevený most ale nevidíš kamenný most.
0. Čo je to kamenný most?
010101. Je to taký, ktorý nechá osly prejsť, nechá kone prejsť.
On/ DAMA DAMA/
Pôvod: Púchovské lesy
Vek: 49 rokov
Výška: 185 cm
Váha: 75 kg
Ona /LYNX LYNX/
Pôvod: Slatinské lazy
Vek: 60 rokov
Výška: 163 cm
Váha: 55 kg
Tanečný duet zrelosti na prahu hniloby, na pomedzí súčasného tanca a fyzického divadla, zobrazuje genézu jedného majstra – od obdivu a očarenia po asymetriu a znechutenie. Na začiatku bola príťažlivosť, inštinkt, ktoré po čase vystriedala prevaha sily a moci tela. Hierarchia.
„Predstavenie matter na pozadí paródie, vykresľujúcej najmä pocity z blížiaceho sa dôchodkového veku tanečných interpretov, tematizuje stav našej spoločnosti, pozíciu a relevanciu tanca, tanečníkov a choreografov. Vyvážený herecký a pohybový slovník interpretov, vážne témy podávané s ľahkosťou, humor, ktorého objektom sú aj samotní protagonisti, to sú základne atribúty kvality tohto diela, ktoré má schopnosť osloviť široké spektrum nielen tanečného publika. Réžia Martina Hodoňa sa ako už v jeho minulých dielach spája s tvorbou kvalitného autorského textu. Za výrazného prispenia dramaturgičky a v tomto prípade aj prekvapujúco zrelej interpretky Dáši Čiripovej vychádza text zo života tvorcov samotných, ponúkajúci všetkým divákom výnimočný zážitok a možnosť prepotrebnej (seba)reflexie.“
(Petra Fornayová)
Réžia: Martin Hodoň
Dramaturgia: Dáša Čiripová
Choreografia: RASEMA
Sound design: Dominik Suchý
Light design/scéna/kostým: matoha
Technická podpora: Lukáš Kubičina
Tanec/performance: Anna Sedlačková, Dáša Čiripová, Daniel Raček
Produkcia: GAFFA v koprodukcii KC P*AKT
Koprodukcia: Neskorý zber
Poďakovanie: CO.Labs Brno Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Adrienn Hód, Martina Hajdyla, Soňa Ferienčíková / Me-Sa / Bod-Y: SOFT SPOT
Soft Spot je experimentálne fyzické predstavenie zrodené v spolupráci slovenských tanečníc Martiny Hajdyla, Soni Ferienčíkovej a maďarskej choreografky Adrienn Hód. Prostredníctvom improvizácie a výskumu fyzického tela skúmajú vzťah medzi telom, osobnosťou a významom. Čo vnímame, keď sa pozrieme na ľudské telo? Čo nám hovorí tvár, gesto, postavenie a pohyb tela? Ako komunikujeme prostredníctvom tela s ostatnými? Soft Spot si pohráva so zaostrovaním ľudských vlastností, pýta sa, čo nás ako ľudí definuje a obzerá sa po akomsi skrytom citlivom „mäkkom mieste” vo vnútri nás samotných.
„Soft Spot je experimentálnou štúdiou, ktorá spochybňuje zaužívané vzorce interpretácie a dekonštruuje tradičné pohybové konvencie. Divákov núti vykročiť mimo racionálne rámce uvažovania, necháva im však voľné pole pohybu. Dielo etablovanej choreografky Adrienn Hód oslovuje mimoriadnym fyzickým výkonom performeriek Martiny Hajdyly a Soni Ferienčíkovej, ktoré sa pri zobrazovaní akejkoľvek expresie či napätia musia spoliehať iba na vlastné telá. Čo všetko dokážeme telom komunikovať? Soft Spot má za sebou uvedenia na viacerých významných tanečných platformách a festivaloch, kde zbiera obdivné kritiky.“
(Michaela Pašteková)
Choreografia: Adrienn Hód
Tvorba a interpretácia: Martina Hajdyla, Soňa Ferienčíková
Hudobný skladateľ: Ábris Gryllus
Dramaturgia: Ármin Szabó-Székely
Pohybová spolupráca: Márcio Kerber Canabarro
Vizuálna spolupráca: Mária Júdová
Kostýmový výtvarník: Lucia Škandíková
Svetelný designér: Tomáš Morávek
Svetelný technik: Daniel Kozlík
PR: Alice Krajčírová
Grafika: Yara Abu Aataya
Produkcia: Lucia Šimášková / BOD.Yngo, Jiří Hajdyla / ME-SA
Výkonná produkcia: Romana Packová
Koprodukcia: ME-SA, BOD.Yngo, HODWORKS Tanec Praha z.ú. / PONEC – taneční divadlo, Platforma pre súčasný tanec, Asociácia Bratislava v pohybe
Špeciálne poďakovanie: Csaba Molnár, Adam Czirák, Dano Raček, Petr Soukup, Mia Majeríková, Maker Keveš, Márk D. Molnár, Soňa Kúdeľová, Viera Farbiaková, Petr Goro Horký, Jenda Niesit, Mariana Novotná, Michal Šimečka, Agi Ferienčíková, Tatiana Lacová, Karol Laco, Lenka Sedláčková, Aneta Jiroušková, Adéla Jiroušková, Gideon Horváth
Manuel Ronda / Tanečno: YOLT – YOU ONLY LIVE TWICE
Toto predstavenie fyzického divadla je reflexiou jednosmerného štrukturálneho systému, podľa ktorého sa spoločnosť orientuje. Poukazuje na jej paradoxnú morálku, mocenské hry a stratu orientácie, keď sa táto štruktúra stratí.
Ingrediencie:
– 2 performerky a 2 performeri
– 35 štvorcov
– 1 Eva
– 1 Dorota
– kompozícia
– červená čiapočka
– trošku salsy
– hierarchia
– naľavo a napravo
– niečo špeciálne
– zmysel života
„Fyzické divadlo YOLT spája dva princípy, dva svety. Svet racionality a svet intuície, základných inštinktov. Inšpirované rozprávkami rozkladajú príbehy a zamýšľajú sa nad ich morálnymi posolstvami. Pomocou pohybu a textu sa pohrávajú s pojmami dobra a zla, štruktúrami moci a potešeniami, ktoré ustavične hľadáme. Inscenácia prezentuje tanečné a herecké nadanie štyroch mladých a talentovaných performerov, naladených na poetiku skúseného talianskeho režiséra a choreografa Manuela Rondu.“
(Eva Gajdošová)
Choreografia a réžia: Manuel Ronda
Performancia: Miriam Budzáková, Silvia Sviteková, Matúš Szeghö, Andrej Štepita
Hudba: Eva Sajanová
Svetlá, scéna, kostýmy: Dorota Volfová
Ilustrácie: Manuel Ronda
Vizuál: Matúš Szeghö
Produkcia: Tanečno o.z.
László Fülöp / Divadlo Štúdio tanca: NA HORIZONTE BEZ NÁVRATU
Je slobodná vôľa skutočná, alebo je len ilúziou náhodne vytvorenou v priebehu evolúcie ľudstva? Je ľudská rasa odsúdená k zániku? Sme odsúdení alebo požehnaní ilúziou vlastného ega? Aj to sú otázky, na ktoré hľadá odpoveď choreograf László Fülöp v tanečnom predstavení At the horizon of no return (Na horizonte bez návratu). Dielo vytvorené pre umelecký súbor Divadla Štúdio tanca sa hlboko zamýšľa a reflektuje situáciu a stav, v ktorých sa civilizácia, Zem, Vesmír momentálne nachádzajú. Ako východisko pre svoju reflexiu berie pozorovanie tela, ktoré na dané udalosti vedome ci nevedome reaguje.
„Inscenácia Na horizonte bez návratu je výsledkom vízie nového vedenia Divadla Štúdia tanca vytvárať tanečné diela ako reflexie života. Princípom bolo skúmanie foriem ľudského správania, možnosti ich komunikácie, v úsilí o čo najúprimnejšiu optiku – s témou budúcnosti našej civilizácie. Tanečníkov s rôznym backgroundom, skúsenosťami a fyziognómiou stmeľovala nová a presvedčivá kvalita interpretácie.“
(Eva Gajdošová)
Choreografia: László Fülöp
Hudba: Vince Varga
Asistent dramaturgie: Zebastián Méndez Marín
Svetelný dizajn: Ján Čief
Scénografia a kostýmy: Ivana Macková
Tomáš Danielis, Marek Godovič / Radical Empathy: CUSTOM VIEW
Custom view je asistované sólo pre tanečníka a choreografa Tomáša Danielisa. Je kontempláciou Danielisovho života ako umelca pôsobiaceho v Rakúsku, Belgicku, Dánsku, Rusku, Chorvátsku a na Slovensku.
Jeho život a kariéra ako zámienka pre tanečnú esej vnorenú do torza nerealizovaného predstavenia. Rozprava o interpretáciách reality, otázkach slobody, vnímania vzťahov a dokonca aj základného ľudského správania sa v (nie až tak) odlišných kultúrach… Na základe rozsiahlej Danielisovej kariéry a živej dramaturgie Godoviča podávajú zmes rôznych tanečných jazykov podčiarknutých autobiografiou a komentárom. Spochybňovaním ich platnosti a dokonca aj samotného Danielisa dielo poeticky skúma spoločnosť, v ktorej všetci žijeme.
„Predstavenie Custom View je úprimnou spoveďou zrelého tanečníka a choreografa Tomáša Danielisa, pôsobiaceho viac ako dvadsať rokov v mnohých umeleckých a kultúrnych prostrediach. To mu dáva mandát na ich komparáciu, ktorá však nie je len odťažitým výpočtom pozitív a negatív. Danielis nám svojim predstavením ponúka prostredníctvom vyváženej prítomnosti textu a pohybu pohľad do intímneho priestoru vlastnej tvorby a života, niekedy zhovievavý, inokedy dramaticky presný a ironický. Kontextualizuje povolanie umelca v našej spoločnosti, čím otvára mnoho zásadných otázok, týkajúcich sa zmyslu a potreby samotného umenia.“
(Petra Fornayová)
Účinkujú: Tomáš Danielis, Marek Godovič
Tanec, text a svetelný dizajn: Tomáš Danielis
Live dramaturgia, text and manipukácia so scénou: Marek Godovič
Hudba: Vladimír Godár, Anthony Rouchier, Ľubomír Panák
Asistent: Soňa Kúdeľová
Grafika: Matej Lacko
Produkcia: Veronika Malgot