Divadlo Štúdio tanca / Med a prach: RE-MEMBER

piatok, 30.05.2025, 17:00, Divadlo Štúdio tanca

Výrazné tvorivé duo, režisér a skladateľ Andrej Kalinka a choreograf Milan Kozánek zo zoskupenia Med a Prach, v spolupráci s Divadlom Štúdio tanca vytvorili sugestívne dielo, polyfonickú hudobno-pohybovú javiskovú skladbu reflektujúcu stav globálnej amnézie. Ich špecifický divadelný jazyk, pohybujúci sa na hraniciach umeleckých foriem a žánrov, tanečnému súboru divadla Štúdio tanca nesmierne svedčí. Absolútna psychofyzická prítomnosť a jedinečnosť interpretácie performerov, ktorí sú zároveň hudobníkmi, výtvarníkmi a hercami je fascinujúca. Mnohovrstevnatosť významov a citlivá práca so symbolikou ponúka divákom široký priestor pre interpretáciu zmyslu sprítomňovania ľudského konania, ktoré je jednou zo základných tém tohto diela.

Stanislava Vlk Vlčeková

 

Kam bežíte? Prečo kričíte? Na čo sa to pozeráte? Viete? Niekedy áno, niekedy nie. Predstavte si svet, v ktorom bežíte, kričíte, hovoríte, pozeráte, ale netušíte, prečo. Nastala globálna amnézia. Každý je na autopilote, nikto nechápe význam svojich činností. Všetci pokračujeme, lebo sme nezabudli. Ale aj tak si chceme spomenúť. I remember! Remember! I am a member. Member of what? I don’t remember“ (Pamätám si! Pamätám! Som niečoho súčasťou. Súčasťou čoho? Nepamätám sa.) Nikto sa na začiatku nepýta, ako má začať. Pretože už začal. Tým, že tu je, zobudil sa, vníma, uvedomuje si. Ja sa to pýtam, takže už nie som na začiatku. Ale mám pocit, že až teraz začínam. Chcem začať, ale neviem začať. Neviem, čo mám začať. Neviem ako. Neviem, čo už bolo.

Divadlo Štúdio tanca Banská Bystrica, Med a prach
Réžia: Andrej Kalinka & Milan Kozánek
Hudba, libreto: Andrej Kalinka
Choreografia: Milan Kozánek
Asistencia choreografie: Lívia Balážová MM
Kostýmy, objekty: Milan Kozánek, Andrej Kalinka
Výtvarná spolupráca: Ivana Macková
Svetelný dizajn: Ján Čief
Účinkujú: Lenka Mičincová, Jack Strömberg, Martina Hájková, Ľubomír Kútnik, Cindy Ng, Jason Yap

Andrej Kalinka

Andrej Kalinka začínal v roku 1993 ako hudobník v undergroundových a jazzových skupinách. Postupne prešiel k štúdiu klasickej hudby (dirigovanie a kompozícia). Od roku 1996 začal spolupracovať s rôznymi divadelnými a hudobnými telesami, najprv ako skladateľ, neskôr aj ako libretista a napokon ako režisér. Mal možnosť prejsť širokým spektrom divadelných, hudobných a tanečných žánrov – činohra, bábkové divadlo, súčasný tanec, opera a i. Spolupracoval s viac ako 30 umeleckými telesami a podieľal sa na vzniku vyše 70 diel. Od roku 2006 začal hľadať a vytvárať svoj vlastný umelecký jazyk a v roku 2011 spolu s Ivanom Martinkom, Jurajom Poliakom a Michalom Mikulášom založili umeleckú skupinu Med a Prach. Ako libretista, skladateľ, výtvarník, performer a režisér dnes tvorí diela, pri ktorých vyhľadáva nových performerov z rozličných krajín. Ich špecifické skúsenosti, aspekty pováh a kultúrnych kontextov, ich herecké, hudobné alebo pohybové techniky považuje za základnú súčasť svojho umeleckého jazyka, ktorý je možné označiť ako komplementárne umenie. Jeho tvorba bola uvedená v rozličných krajinách a za svoje dielo získal viacero ocenení (napr. na festivaloch Nová dráma, Harmony world puppet carnival, DOSKY).

Milan Kozánek

Milan Kozánek je absolventom Katedry tanečnej tvorby VŠMU. Od ukončenia štúdia pôsobí ako tanečný pedagóg, choreograf a odborný poradca. Vytvoril si vlastný pedagogický prístup a systém po viac ako dvadsiatich rokoch výskumu a pedagogickej práce na inštitúciách ako napr. Tanz Quartier Wien (A), Konservatorium Wien University (A), Northern School of Contemporary Dance v Leeds (UK), University of Calgary (Kanada). V roku 1996 založil spolu so Zunou Vesan Kozánkovou Tanečnúspoločnosť Artyci. Pre ňu vytvorili 16 tanečných diel, ktoré prezentovali na Slovensku aj v zahraničí (Nemecko, Rakúsko, Poľsko, Česká republika, Maďarsko, Kanada, Thajsko, Čína, Taiwan). Od roku 2010 rozvíja intenzívnu umeleckú spoluprácu s tvorcami a divadelnými interpretmi, ktorí hľadajú prepojenie medzi fyzickým divadlom, pohybom, textom, hlasom a spevom. Milan bol súčasťou mnohých divadelných výskumných projektov s divadelnými umelcami z umeleckých zoskupení. Jeho hlavnou témou a fascináciou pri jeho umeleckej, ale aj pedagogickej práci, je človek. Svoje poznatky z anatómie spája s poznatkami z východných filozofii a taoizmu.

Divadlo Štúdio tanca

Divadlo Štúdio tanca je jediné profesionálne divadlo na Slovensku venujúce sa súčasnému tancu so stálym umeleckým súborom. V Banskej Bystrici už takmer štvrť storočia tvorí autorské tanečné inscenácie, prganizuje pohybové kurzy pre deti aj dospelých, uskutočňuje tanečné festivaly, poskytuje umelecké rezidencie a produkuje mnoho iných aktivít a podujatí, ktorými približuje súčasný tanec verejnosti. Svoj pestrý repertoár tvorený dielami pre náročného, ale aj detského diváka uvádza na domácej scéne a na zájazdoch doma i v zahraničí. Sídli, kreuje a hrá vo vlastnej plne vybavenej budove, ktorá je domovom medzinárodného umeleckého súboru tanečníkov a tanečníc z troch kontinentov. Počas svojej existencie prináša do mesta aktuálne umenie, ľudí a atmosféru z celého sveta a nehodlá v tom prestať.

Med a prach

Med a prach je umelecké zoskupenie pohybujúce sa na hraniciach umeleckých foriem a žánrov. Pod jeho strechou sa tvoria diela na pomedzí divadelných predstavení, koncertov či inštalácií. Svoju tvorbu prezentuje v divadlách, v galériách alebo na koncertných pódiách. Základným východiskom je komplementárne umenie, umelecký jazyk vychádzajúci zo symbiózy vyjadrovacích prostriedkov. Performeri sú hudobníkmi, výtvarníkmi, hercami, tanečníkmi. Cieľom je hľadať nové spôsoby umeleckého vyjadrovania formou živého pohybu medzi rozmanitými umeleckými komunitami využívajúc pri tom rôzne divadelné prostriedky. Dôležitou súčasťou tvorby zoskupenia Med a prach je presah nielen v rámci umeleckých prostriedkov, ale aj v rámci jednotlivých diel, skúmajúcich vzájomné súvislosti umenia, biológie, psychológie, filozofie, histórie, fyziky, genetiky etc.