Lucia Holinová: SEN

sobota, 31.05.2025, 20:30, A4 – Priestor súčasnej kultúry

SEN choreografky Lucie Holinovej a spoluautorky námetu Zuzany Očenášovej-Vasičákovej prináša príbehy snívania, nočné mory, utajené túžby, obavy a nenaplnené predstavy o sebe. Sny sa v abstraktných obrazoch nespútané odvíjajú vo svojej vlastnej logike, intuitívne nastavenej funkčnosti absurdity. Do hudby Niny Pixel sa vnárajú zvukové rezonancie pozorovateľov-performerov hrajúcich na meditačné misky, sú akýmsi komentárom, drobné zmeny a posuny v hudbe sprevádzajú jemné ruptúry v dianí na javisku, nepredvídateľné zmeny atmosféry. Interpreti a spoluautori choreografie Lukáš Bobalik, Katarína Chilli Čillíková, Daniel Raček, Paulína Šmatláková vnášajú do detailne nastaveného pohybového konceptu to najlepšie z ich rôznorodého tanečného backgroundu. S ľahkosťou sa ich tanec akrobaticky prenáša do stavu beztiaže, aby ho vzápätí splnokrvnili v hiphopových sekvenciách, či rozbúrili atmosféru dramatickosťou expresívneho výrazu. Úlohu mediátora sa bravúrne zhostil Daniel Raček, ktorý vo svojom sóle s maskou (Jozef Kurinec) skoncentroval viacdimenzionálnosť snového sveta. Kostýmy Veroniky Keresztesovej spolu so sveteným dizajnom Róberta Poláka vytvorili magickú vizuálnu symbiózu, hravo pracujúcu so znepokojujúcimi detailmi, či provokujúcimi kontrastmi. Holinová sa vo svojom projekte vyhla melancholickým tónom, sebavedomo sa pohybuje na tenkej hrane medzi zázrakmi a realitou. Plynulosť pohybu v sebe integruje tok času, v ktorom sa minulosť, prítomnosť a budúcnosť vymykajú z lineárnej osi, hrajú sa z percepciou diváka.

Monika Čertezni

Choreografka s tanečníkmi s rôznym tanečným backgroundom od súčasného tanca, street dance, cez bojové umenia a klasický tanec a v odlišnom veku priniesla do predstavenia svieži pohybový kontext, zjednotený meditatívnymi obrazmi, počas ktorých sa tanečníci menia na hudobníkov, hrajúcich v sede na krištáľových misách. Hlavnou tematickou líniou predstavenia je abstraktnosť a absurdnosť snov, ich mnohovýznamovosť, ktorá čerpá z biologických procesov, intuície, no predovšetkým z nekonečného množstva príbehov, ktoré sa dejú počas okamihov snívania a ktoré môžeme zažiť jedine v spánku. Autorkou hudby k inscenácii je slovenská producentka a dídžejka, žijúca v Berlíne Nina Pixel. Vo vlastnej tvorbe smeruje od techna k temného doom ambientu s využitím folklórnych a tradičných prvkov. Téme snov a spánku sa venuje už niekoľko rokov, komponuje hudbu aj pre takzvané spiace koncerty, kde sú ľudia v bdelom stave celú noc.

Réžia a choreografia: Lucia Holinová
Tanec a pohybový materiál: Lukáš Bobalik, Daniel Raček, Paulína Šmatláková, Katarína Čillíková
Hudba: Nina Pixel
Ideový námet: Zuzana Očenášová Vasičáková
Kostýmy: Veronika Keresztesová
Svetelný dizajn: Robert Polák
Maska: Jozef Kurinec
Projekcia: Jozef Miklós
Produkcia: RESERVA, o. z.

Predstavenie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia, predstavenie vzniklo s podporou Telocvičňa – Rezidenčné centrum pre tanec, BSK a Nová Cvernovka.

Lucia Holinová

Lucia Holinová je absolventka HTF Vysokej škole múzických umení v Bratislave v odbore pedagogika moderného tanca. Na scéne súčasného tanca etablovanou choreografkou a autorkou celovečerných diel Škára (1999), Fuga (2012), Watch (2015), Watch now (2016), Pi story (2015), Niveau stable (2019), The other side (2021) či Pocta Mary (2021), SEN (2023). Jej diela boli prezentované na Slovensku, v Čechách, Nemecku, Rakúsku, Maďarsku, Izraeli, New Yorku a na Cypre. Dramaturgicky spolupracovala s choreografkou Šárkou Ondrišovou na dielach 4 MEN (Balet SND, 2011), Voda na vode (Divadlo elledanse, 2011) a FROST (Balet Bratislava, 2012). V roku 2014 založila spolu s Annou Sedlačkovou, Danielom Račekom a Monikou Čertezni skupinu Neskorý zber pre tanečníkov a tvorcov v zrelom veku, s ktorými vytvorila predstavenie Zámerné čakanie (2014). V roku 1996 sa podielala na založení Asociácie súčasného tanca, profesného združenia v oblasti súčasného tanca a medzinárodného festivalu Bratislava v pohybe. V rokoch 2010 – 2013 bola výkonnou riaditeľkou Divadla a tanečnej školy elledanse.
Od roku 2014 je šéfredaktorkou odborného časopisu TANEC, štvrťročníka o tanečnom umení. Od roku 2017 sa venuje aj vydavateľskej a editorskej činnosti tanečnej literatúry, publikácie: preklad knihy Susan Au: Balet a moderný tanec v r. 2017, Emil Bartko: Stručná encyklopédia tanečného umenia v r. 2018, preklad knihy Andrea Olsen: Príbehy tela v r. 2021, Rudolf Laban – vizionár tanca a teoretik pohybu autorky Marty Polákovej v roku 2022.